Estadisticas web

GR 171: la Morera de Montsant - Albarca

Anterior:
Riu Montsant - la Morera de M.


A la Morera de Montsant no vaig trobar lloc per dormir però sí per dinar, tot i arribant cap a les 4 de la tarda. Sabent que se'm faria de nit abans d'acabar l'etapa, vaig tenir la prudència de trucar al Refugi de Montsant a Albarca per assegurar-me que tindria plaça; si ho hagués fet aquell mateix matí, potser m'estalviaria ara d'allargar la jornada fins a hores intempestives.

Per desgràcia em vaig veure obligat a retallar els meus plans inicials: per una banda, estalviant-me la volta que fa el GR cap al Toll de l'Ou i el Pi de la Carbasseta (que ja coneixia de la KDD amb els de Camins i Senders fa un parell d'anys) i l'ermita de la Mare de Déu del Montsant, a canvi de la variant que segueix la carena de la Serra Major tot pujant la Roca Corbatera; i per una altra, m'hauria agradat desviar-me per fer una visita a un lloc molt especial per a mí... però no va poder ser

Track sobre mapa 1:50.000 de l'ICC
Cliqueu a sobre per a ampliar


Track a Wikiloc


Perfil i més dades



Abans de dinar em passejo una mica pels carrerons buscant el bar Únic...

 photo P1050547 La Morera de Montsant.jpg

...i em trobo amb l'església de la Mare de Déu de la Nativitat (originària del s. XIII, ampliada al XVIII)

 photo P1050546 Santa Maria.jpg

Un cop havent dinat vaig a buscar la plaça dalt del poble des d'on surten bona part dels camins que es dirigeixen a la Serra Major; entre les parets i els passos a les roques intento endevinar l'itinerari del GR: pel Grau de l'Annet, a l'esquerra del punt més elevat, la Roca Falconera

 photo P1050548 Roca Falconera Racoacute dels Boisets.jpg

Però els meus ulls i els meus records es dirigeixen a un altre lloc: el Balcó del Priorat i el Racó dels Boixets, on fa cinc anys vaig estar a punt d'anar-me'n a l'altre barri (aquí)

 photo P1050556 Balcoacute del Priorat Racoacute dels Boixets.jpg

Només començar es desvia el camí que puja cap al Grau de Barrots, que vam seguir en aquella ocasió, i al de Carrasclet. Per l'altre costat, una ullada sobre part del camí que he fet al matí, per sota de la serra

 photo P1050549 Serra Major des de la Morera.jpg

Començo pujant fort mentre la Morera va quedant a sota i vaig guanyant vistes cap a les muntanyes del Priorat i de la Serralada Prelitoral: la Mola de Colldejou i les Serres de Llaberia, Vandellòs i Tivissa

 photo P1050554 La Morera Priorat.jpg

De seguida es desvia a l'esquerra el Camí Ral del Montsant cap al Grau de la Grallera; el GR es dirigeix a la dreta (nord-est) per a acostar-se a la base de les roques

 photo P1050557.jpg

Un cop aquí la pujada s'accentua i comença una primera canal

 photo P1050558.jpg

En algun lloc la vegetació em permet veure el pas per on el GR superarà la muralla rocallosa, entre les dues "torres" que formen la Roca Falconera (a la dreta de tot) i la seva veïna del centre (que jo sàpiga, sense nom)

 photo P1050559 Grau de lAnnet.jpg

L'ascens no dóna treva en cap moment...

 photo P1050560.jpg

...i en més d'un punt he d'ajudar-me amb les mans

 photo P1050561 Grau de lAnnet.jpg

Una mirada enrere cap a la pujada que acabo de fer entre els arbres, pel costat dret

 photo P1050562.jpg

Superat aquest primer tram, el camí tomba a la dreta de nou, una mica més planer, per voltar la "torre" veïna de la Falconera...

 photo P1050563.jpg

...passant per la seva mateixa base, on es forma un dels balcons tan típics del Montsant. Prohibit relliscar o entrebancar-se

 photo P1050564.jpg

Un cop a l'altra banda em queda la traca final: remuntar el Grau de l'Annet

 photo P1050566 Grau de lAnnet.jpg

Ara sí que tinc la Falconera a tocar... Però encara hauré de suar la cansalada

 photo P1050567 Roca Falconera.jpg

En aquesta canal es guanya poc menys de 100 m., el pendent és considerable

 photo P1050568 Grau de lAnnet.jpg

Però al final hi veig la sortida

 photo P1050569 Grau de lAnnet.jpg

Un cop superat el grau es veu la Morera a baix de tot, per a fer-se una idea del desnivell guanyat

 photo P1050570 La Morera de Montsant des del Grau de lAnnet.jpg

Dalt de la Serra Major, l'ambient canvia radicalment; i també començo a notar en les meves carns la mestralada que ja venia intuint durant la pujada

 photo P1050571 Roca Falconera.jpg

A la cruïlla es deixa a l'esquerra el camí que porta al Grau de l'Espinós, a l'altra banda de la punta veïna

 photo P1050572.jpg

I ja sense cap dificultat, arribo ràpidament al cim de la Roca Falconera (1.120 m.), on el vent em castiga de mala manera

 photo P1050573 Roca Falconera 1.120 m..jpg

Per sort, el mestral ha netejat l'ambient i no sense problemes per mantenir-me dempeus, aconsegueixo treure alguna panoràmica que compensa el patiment: cap al sud del Priorat i la Ribera, amb la Morera de Montsant a sota i els Ports molt llunyans al centre

(cliqueu sobre les panos per a ampliar-les)


Al nord les muntanyes de Prades, la Mola de Colldejou i la Serra de Llaberia a la dreta. Més a prop, la vall del riu Siurana



Ara em tocarà caminar per un ambient molt diferent del que porto durant tot el dia: dalt de tot de la Serra Major



Sense entretenir-me massa, deixo el cim enrere...

 photo P1050578 Roca Falconera.jpg

...i m'endinso per l'altiplà de la Serra Major; aviat em trobo amb el camí que baixa cap al Racó dels Boixets per la dreta, tenia ganes d'anar a veure "el lloc del crim" després de cinc anys, però tot i que estava molt a prop, vaig haver de deixar-ho per a una altra ocasió

 photo P1050581 Serra Major.jpg

Una mica més endavant, un altre pal indicador: a la dreta, el tronc principal del GR baixa cap al Toll de l'Ou, a la cara nord de la Serra, pujant després al Pi de la Carbasseta i acabant l'etapa a Albarca després de passar per l'ermita de la Mare de Déu del Montsant

 photo P1050582 Serra Major.jpg

Malauradament, també hauré de deixar-lo per a un altre dia i continuar per la carena de la Serra Major



Tot i que tampoc puc queixar-me, unes vistes d'escàndol... Allà al fons, les neus del Pirineu

 photo P1050586 Pirineu des de la Serra Major.jpg

Ara ja deixo enrere el barranc del Racó dels Boixets...

 photo P1050590 Comellar del Figueres.jpg

...mentre els últims llums del dia il·luminen els cims més septentrionals del Montsant

 photo P1050592 Barranc dels Pegravelics.jpg

Em dirigeixo ara cap al coll per on puja el camí del Grau del Carabassal

 photo P1050593.jpg

A l'altra banda, el Barranc de les Falles per sota i la Punta dels Pins Carrassers al fons

 photo P1050594 Barranc de les Falles.jpg

Un cop al coll es veu novament el vessant nord: el pantà de Siurana i les Muntanyes de Prades, al seu peu es troba Cornudella

 photo P1050595 Muntanyes de Prades Siurana.jpg

En quant al camí, tot i que no està marcat com a GR, no té cap pèrdua: només es tracta de seguir per la carena

 photo P1050597 Serra Major.jpg

A tot això, el vent no ha amainat i cada cop és més fred... i més fosc. La posta de sol és meravellosa, però no estic en condicions per a apreciar-la com es mereix

 photo P1050598 Serra Major.jpg

De fet, vaig apurant els últims llums abans de treure el frontal... Però la foscor no m'impedeix tornar a veure la silueta del Pirineu al fons

 photo P1050599 Pirineu des de la Serra Major.jpg

Un altre cop al vessant mediterrani, s'endevina els llums de Tarragona i els seus voltants rere les serres de Puigcerver i de l'Argentera

 photo P1050602 Tarragona des de la Serra Major.jpg

Encara tinc prou claror per veure el meu proper objectiu, el sostre de la serra i de la comarca del Priorat

 photo P1050604 Roca Corbatera.jpg

Però abans, una mirada cap al sud...  La zona de Cardó i els Ports encara conserven una mica de claror

 photo P1050603 Priorat des de la Serra Major.jpg

A partir d'aquí ja tinc poques opcions de fer cap foto; a sobre m'estava congelant. He de tirar del track per arribar dalt del cim de la Roca Corbatera (1.163 m.) passades les 8 del vespre, on només tenia la intenció de fer-me la foto, treure el frontal, abrigar-me degudament i sortir gairebé corrent cap a Albarca...

 photo P1050607 Roca Corbatera 1.163 m..jpg

...però entre la ventada i la poca visibilitat, se'm van caure les piles, no trobava els guants dins la motxilla, el vent gairebé se m'emporta la jaqueta i la càmera, i de poc que no surto volant jo també. Quan aconsegueixo equipar-me del tot aprofito per tirar les últimes fotos més o menys decents: cap al pla de Lleida al nord, amb Ulldemolins entre les muntanyes...

 photo P1050608 Ulldemolins o Garrigues des de la Roca Corbatera.jpg

...i cap al Priorat, on ja regna la nit; els llums de Cornudella en primer terme i els de l'àrea de Tarragona al fons

 photo P1050609 Cornudella i Tarragona des de la Roca Corbatera.jpg

M'acomiado del cim, amb la promesa de tornar en millors condicions...

 photo P1050610 Roca Corbatera.jpg

... i ara sí, començo per fi la darrera part d'aquesta llarga etapa; una primera davallada sota la Punta de la Serra Major, que em queda a l'esquerra (tot i que no la veig) em porta a travessar un bosc abans de retrobar-me amb el GR al Pla del Grau; segueixo per pista cap al Collet de Miragüelos, on encara torno a ficar-me un cop més pel corriol fins als Hostalets, pràcticament a l'entrada de l'antic poble d'Albarca

 photo P1050613 Albarca.jpg

Per sort, ja havíem contactat per telèfon i em guardaven sopar, que si no... Arribant a dos quarts de deu, com per començar a preocupar-se

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada