Estadisticas web

Amposta - Montsianell - Mata-redona - St. Carles

Des que fa uns anys vaig acabar l'última etapa del GR 92 en les terres del Montsià, m'havia quedat amb les ganes de venir a conèixer una mica més aquesta serra modesta (763 m. en la seva màxima alçada, la Torreta) però amb grans vistes sobre els Ports, el Delta de l'Ebre, la Foia d'Ulldecona o les serres de Cardó i el Boix. Vaig preparar-me una excursió que pujava els principals cims del massís, amb la idea de poder tenir vies de retirada, davant de qualsevol imprevist, cap a qualsevol de les poblacions de la costa.

El que no tenia previst era trobar-me amb la calor que em vaig trobar i amb tan poca aigua com la que duia, cosa que em va provocar la retirada a la primera de canvi. Encara vaig poder descobrir el Montsianell (un centenari més a la butxaca) i una part del vessant occidental de la serra; típica zona que havia vist un munt de vegades des de sota però mai no m'havia aventurat a conèixer-la. La baixada a Sant Carles de la Ràpita pel barranc de Mata-redona serà segurament un dels camins més transitats d'aquestes muntanyes

Track sobre mapa 1:50.000 de l'ICC
Cliqueu a sobre per a ampliar


Track a Wikiloc


Perfil i més dades



El primer contratemps que em vaig trobar és que volia veure sortir el sol darrere del Delta de l'Ebre mentre m'enfilava per les primeres rampes de la carena del Montsianell. I només començar a clarejar, ja vaig veure que això no seria possible: la boira cobria tota la zona, provocant a més a més una humitat exagerada. Tampoc vaig trobar cap font ni cap comerç obert a primera hora del matí per agafar més aigua de la que portava; m'hauria fet bona falta per completar la travessa que tenia en ment

 photo P1130242MontisanelldesdelBarrancdelsNuacutevols.jpg

Per sortir d'Amposta vaig a buscar la carretera C-12 passant per un gran descampat al sud de la població; seguint el Camí dels Comunets arribo a un barranc, el creuo a un centenar de metres per la dreta i seguint-lo per l'altra banda arribo a una pista envoltada de tarongers que condueix fins la mateixa base del Montsianell

 photo P1130243Montsianell.jpg

Allà surt un sender que es va enfilant per la carena. A mesura que pujo, vaig guanyant vistes, i Amposta es va allunyant

 photo P1130245PladAmposta.jpg

El corriol no ofereix cap dificultat; a l'altre vessant encara s'hi troben tarongers

 photo P1130248CarenadelMontsianell.jpg

A falta de sortida de sol, puc veure els arrossars inundats, que tampoc està malament...

 photo P1130253DeltadelEbre.jpg

Més amunt, entre els núvols i el delta brilla el reflex del sol acabat de sortir sobre el mar

 photo P1130254DeltadelEbre.jpg

Una mirada enrere, Amposta ja ha desaparegut engolida pels núvols

 photo P1130255AmpostadesdelacarenadelMontsianell.jpg

Ara sembla que estigui entrant a les tenebres...

 photo P1130256DeltadelEbre.jpg

Seguint carena amunt, vaig intuint a mesura que m'hi acosto una mena de graó

 photo P1130257.jpg

No té res d'especial, però és l'únic punt de la jornada on caldrà posar les mans

 photo P1130258Trepada.jpg

Tot just abans d'assolir el cim del Montsianell (292 m.). No he trigat ni tant sols una hora

 photo P1130261Montsianell292m.jpg

Aquí hauria de tenir unes bones vistes sobre el delta de l'Ebre, però l'únic que s'intueix és la gran escultura del Sagrat Cor

 photo P1130262Montsianell.jpg

Començo el descens sentit contrari cap a les Set Piques, cruïlla de camins situada en una confluència de barrancs. La perspectiva cap al davant no millora gaire...

 photo P1130268LesSetPiques.jpg

...o sí?

 photo P1130270LesSetPiquesMoladAndara.jpg

En qüestió de minuts, desapareixen els núvols i se'm planta enfront l'avantsala del Montsià: el Molló dels Tres Termes, que oculta la Mola de Mata-redona al seu darrere. A la cruïlla de les Tres Piques, cal seguir la pista que puja a la dreta fins arribar a l'enrunat Corral de Mossényer, des d'on s'agafa un camí ample a l'esquerra

 photo P1130273MoladAndaraCorraldeMosseacutenyer.jpg

Sembla que al Montsianell no acaba d'aixecar la boira; entremig s'alça un turó on es troba l'ermita de la Mare de Déu de Montsià; queda una mica apartada de l'itinerari

 photo P1130274MontsianelldesdelCorraldeMosseacutenyer.jpg

Mentrestant, em disposo a pujar al Molló dels Tres Termes pel Racó de Cedrilles

 photo P1130275RacoacutedeCedrilles.jpg

Un dels pocs indrets de la serra on a aquestes hores encara no toca un sol que ja comença a imposar-se

 photo P1130276RacoacutedeCedrilles.jpg

El camí es va estretint i puja fort pel barranc, el paisatge canvia: els matolls deixen pas a un frondós bosc d'alzines

 photo P1130280RacoacutedeCedrilles.jpg

Alguna tartera per adornar-ho

 photo P1130278.jpg

Els tarongers i els horts ja queden bastant avall; la boira no acaba d'aixecar de la plana de l'Ebre

 photo P1130279LesSetPiquesdesdelRacoacutedeCedrilles.jpg

Finalment el sender ja no pot pujar més, em trobo gairebé de morros amb la cinglera

 photo P1130283CorraldeCedrilles.jpg

Segueixo en un primer moment cap a l'esquerra passant pel Corral de Cedriles, que dóna nom a aquest racó

 photo P1130284CorraldeCedrilles.jpg

Ràpidament se m'obren les vistes entre els arbres: apareixen els Ports a l'altra banda de la plana, ja gairebé lliures de núvols

 photo P1130287FreginalsielsPortsdesdelCorraldeCedrilles.jpg

I en el moment de canviar de vessant, una panoràmica d'aquelles inoblidables, tot i la boirina que encara aguanta... El Montsianell en primer terme, les serres de Cardó i el Boix al darrere, molt llunyanes, i el delta de l'Ebre a la dreta...

(clicar sobre les panos per a ampliar-les)


...reflexant la llum del sol als arrossals inundats

 photo P1130291DeltadelEbredesdelCorraldeCedrilles.jpg

Cap a ponent, la Foia d'Ulldecona, Freginals cap a la dreta, la Serra de Godall al mig i els Ports al darrere



Aquí tenia la intenció de canviar de costat (vessant est) i pujar a la carena, però el camí baixava i no li veia continuïtat cap amunt; pel que he vist després, aquest sender baixa cap al GR 92 pel Lligallo de l'Antic (en direcció als Ullals de Baltasar, ja al delta) i la pujada cap al Pas d'Andara no està gens clara. Així que davant del dubte, faig mitja volta per tornar sota la cinglera i pel Corral de Cedrilles

 photo P1130293CingledeCedrilles.jpg

A partir d'aquí el camí flanquejarà por per sota de la carena; al fons ja apareix el Pic d'Andara (la punta de més a la dreta) i el Mata-redona o Molló dels Tres Termes just a la seva esquerra (després comento el tema dels noms dels cims...)

 photo P1130298CinglesdeTalarn.jpg

A meitat flanqueig, mirada enrere. Vaig intentar buscar algun pujador cap a la carena, però no vaig saber trobar-lo

 photo P1130300CinglesdeTalarn.jpg

Al revés, em trobo que el corriol baixa una mica en arribar al Barranc de la Font d'Andara, alhora que es torna a ficar al bosc, fins trobar la cruilla amb el camí que puja de Freginals; de seguida després un altre trencall segueix planejant per baixar després a l'aparcament del Corral Nou. Deixant de banda aquests desviaments, encaro ara un curt tram de forta pujada, mentre contemplo els cingles que acabo de travessar

 photo P1130302CinglesdeTalarn.jpg

I ràpidament, assoleixo la carena; al final d'aquesta s'amaga el Montsianell, i més al fons les serres de Cardó i el Boix. El primer que veig és un corriol a l'esquerra que si no m'equivoco, deu ser el que no he sabut trobar abans i que puja dalt de la serra pel Pas d'Andara

 photo P1130303MontsianellCardoacute.jpg

Seguint la divisòria cap al sud, en cinc minuts arribo allà on creia que es trobava el Molló dels Tres Termes o el Mata-redona, depenent de les fonts. En qualsevol cas, i tot i que la diferència és d'uns 5 m. com a molt, el cim es troba uns 100 m. cap al sud-oest, més a la dreta. No vaig veure clar que pogués passar entre la malesa i el munt de pedres que hi havia; diria que la pujada "normal" es fa pel vessant oposat, des del Barranc del Sastre. I tampoc tenia ganes d'investigar massa ja que el sol apretava de valent

 photo P1130308MolloacutedelsTresTermescarenadelMontsiagrave.jpg

El cas és que l'ICC i l'IGN anomenen "Mata-redona" al punt on vaig arribar (619 m.), tot i ser més baix; i el mapa de Piolet li diu "Molló dels Tres Termes" al punt més alt i més al sud, amb 623 m., que no mencionen els altres dos. Dins la meva ignorància, trobo bastant il·lògic assenyalar com a "cim" a un punt més baix que un altre que es troba al costat i que sembla no tenir nom, segons l'ICC, així que m'agrada més la versió de la Piolet, encara que això m'impliqui que no puc afegir un altre cim a la meva llista.

Qüestions toponímiques apart, bona vista sobre el Baix Ebre: Freginals en primer terme, Santa Bàrbara al darrere i els Ports al fons

 photo P1130306FreginalselsPorts.jpg

La Foia d'Ulldecona, surcada per l'autopista i la via del tren; i la Serra de Godall al darrere

 photo P1130307FoiadUlldecona.jpg

I a l'altra banda, Sant Carles i el seu port. Amb la calor que estava caient, i la poca aigua que em quedava (ni una sola font) ja començava a assumir la meva retirada abans d'hora

 photo P1130309SantCarlesdesdelsTresTermes.jpg

Perquè ja portava quatre hores caminant, no era ni migdia i encara em quedava la part més dura de la serra, el tram entre la Foradada i la Molacima; una mena d'"integral" del Montsià que haurà d'esperar

 photo P1130312MontsiagravedesdeMata-redona.jpg

I és que veient que podia arribar a Sant Carles pel barranc de Solito, no m'ho vaig pensar gaire

 photo P1130311DeltadelEbreBarrancdelLlop.jpg

Així que en arribar al Mas de Mata-redona vaig deixar el camí que puja cap a la carena...

 photo P1130313MasdeMata-redona.jpg

..i vaig començar a baixar pel GR 92, desfent les meves passes de fa 7 anys

 photo P1130316BarrancdelLlop.jpg

Tot i que ja m'ho coneixia, no deixa de sorprendre'm trobar tanta varietat de paisatges en tan poc temps: gairebé desèrtic a la part alta, alzinar frondós al barranc

 photo P1130317BarrancdelLlop.jpg

El GR es desvia cap a Amposta poc després de la Font del Burgar; en aquest tram de baixada vaig trobar un munt de gent que anava i tornava de la Foradada, potser una de les rutes més concorregudes del massís

 photo P1130319BarrancdelLlopMoladelMargalloacute.jpg

Al costat del camí es troben les restes d'un antic forn de calç

 photo P1130320.jpg

La major part del descens vaig per l'ombra, envoltat pel bosc

 photo P1130321BarrancdelLlop.jpg

Però arriba un moment en què l'itinerari principal fa un revolt per creuar el torrent i dirigir-se a l'àrea d'aparcament del Cocó del Jordi; davant de la perspectiva d'haver-me de menjar un llarg tram de pista, agafo un corriol que segueix pel vessant dret del barranc

 photo P1130322BarrancdelLlop.jpg

Mirada enrere, el GR 92 passa per sota dels penyals

 photo P1130323.jpg

De seguida travesso el Barranc del Fredes, que baixa de la falda de la Foradada al mig i de lo Castell a l'esquerra

 photo P1130324BarrancdelFredeslaForadadaloCastell.jpg

Poc després el camí desemboca en una pista en passar el Corral del Maret, i a partir d'aquí ja queda poca història; oliveres i garrofers substitueixen les alzines...

 photo P1130328BarrancdelaFontdeSolitagrave.jpg

...mentre que el mar s'acosta i es confon amb els arrossals del delta

 photo P1130330DeltadelEbre.jpg

Poc abans d'una benzinera la pista es desvia primer a la dreta, podent veure la cara sud del Montsià, i després a l'esquerra per creuar la N-340 i arribar a Sant Carles de la Ràpita, gairebé set hores després de sortir d'Amposta

 photo P1130333Montsiagrave.jpg

I ja que estava per la zona, després de dinar vaig aprofitar per fer una volta pel Delta de l'Ebre

 photo P1130334DeltadelEbre.jpg

Em vaig acostar a la punta del Garxal, on hi ha el Far de Buda. Aquí termina (o comença) el GR 99, Camí de l'Ebre, que m'agradaria completar algun dia

 photo P1130335.jpg

Es troba situat a l'últim punt accessible de l'hemidelta nord, i s'hi pot accedir a la part superior per unes escales. A l'altra banda del tronc principal de l'Ebre hi ha l'illa de Buda



Per tot arreu, arrossals inundats

 photo P1130340DeltadelEbre.jpg

El Montsià vigila des de les alçades aquest últim tram del riu

 photo P1130341RiuEbreMontisagrave.jpg

Més cap al nord, les Serres de Mestral

 photo P1130342DeltadelEbreSerradelBoix.jpg

Rere la Badia del Falgar, s'intueix els edificis de l'Ampolla i al darrere la forma característica del Morral de Cabrafreixet, amb les muntanyes de Cardó i el Boix

 photo P1130346LAmpollaMoladeCabrafreixet.jpg

I tocant el Cap de Tortosa, l'Ebre ve a morir al mar després de recórrer bona part de la península


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada