GR 11: Port de la Selva - Cap de Creus (traçat antic)

Anterior:
Llançà - el Port de la Selva

Doncs per fi va arribar el dia amb el que portava tretze anys somiant

O potser més. Ja en la meva primera visita al Cap de Creus, a finals dels 90, vaig veure les marques blanques i vermelles i em va venir al cap la idea de travessar algun dia el Pirineu caminant. En aquella època les meves sortides a la muntanya eren més de caire lúdico-festiu, per dir-ho d'alguna manera, i plantejar-me una aventura com aquesta era poc menys que una quimera.

Però des de que vaig començar al Cap Higuer a mitjans de 2002, i a mesura que anava avançant, vaig començar a il·lusionar-me en acabar el GR 11; i com més a prop estava, especialment l'últim any quan ja havia entrat a Catalunya, anava intentant imaginar-me com seria l'arribada...

I aquest era el dia. Com sempre passa en aquests casos, diferent a tot el que havia imaginat; i també com sempre, resulta molt difícil de descriure

Per començar, sempre havia pensat d'acabar-ho amb un banyet a la platja o si més no, una remullada. Però en ple mes de febrer, i amb un migjorn bastant molest (per una vegada que no bufa tramuntana aquí dalt...), millor ni pensar-hi. I és que totes les meves sortides al GR 11 les havia fet a l'estiu, excepte l'últim tram des d'Albanyà, que ja em quedava prop de casa i vaig poder combinar-m'ho en caps de setmana.

Anant ja per matèria, l'etapa es pot fer tranquil·lament en un matí, però caldrà comptar un parell d'hores més per arribar a Cadaqués (tram que deixo per a una altra entrada). La vaig allargar una mica més del necessari, ja que vaig voler recórrer el traçat original que baixava a Cala Taballera; ja fa uns anys que la FEEC va decidir canviar l'itinerari per que el GR anés per l'interior a partir de Sant Baldiri.

I en quant al paisatge, no cal dir gaire cosa sobre un dels racons més encisadors de la Costa Brava... Només un curt tram de bosc dissimula l'ambient feréstec i salvatge del massís del Cap de Creus. La tramuntana, l'aprofitament humà, els incendis i l'erosió han configurat un entorn gairebé d'un altre planeta, adornat per tot arreu de racons de mar.

En aquesta zona no tinc gaires problemes de transport: arribo a Llançà en tren i d'aquí al Port de la Selva en autobús de la Sarfa. Esmorzo ràpidament i començo aquesta última etapa en un ambient molt diferent del que caldria esperar tractant-se de la Transpirinenca

photo P1040569 Port de la Selva.jpg

Segueixo el passeig marítim, al fons s'entreveuen els últims -o primers- cims de l'Albera

photo P1040570 LAlbera des del Port de la Selva.jpg

Al darrere, el Castell Saverdera amb barret, una taca a la seva falda delata la situació de Sant Pere de Roda

photo P1040571 Castell Saverdera des del Port de la Selva.jpg

Quan m'acosto a doblegar la Punta de la Creu ja es comença a veure una mica de moviment al mar, fins aquí semblava una bassa d'oli. Al fons s'entreveu els voltants de Llançà, sota l'Albera

(cliqueu sobre les panos per a ampliar-les)

En passar la punta, encara per asfalt, entro a la badia de Cala Tamariua i Cativa, que ja vaig conèixer amb els companys de Singles uns mesos enrere (aquí)

photo P1040574 Cap Mitjagrave i Punta de Cala Cativa des de la Punta de la Creu.jpg

Deixo el carrer que baixa a l'aparcament i pujo a la dreta amb vistes del rec de la Tamariua,  desfent el camí que vam fer de tornada aquella vegada

photo P1040575 Rec de la Tamariua.jpg

De seguida arribo a un coll des del que es domina tota la badia del Port

Uns metres més endavant s'acaba l'asfalt i vaig pujant per pista, avall a l'esquerra queda la Cala Tamariua

photo P1040578 Cala Tamariua.jpg

Aviat comencen a aparèixer murs de pedra seca que han configurat l'entorn del massís des de fa segles

Vaig guanyant alçada sobre el nivell del mar; a l'altra punta s'intueix el Cap de Cervera

photo P1040582 Barranc de la Tamariua lAlbera.jpg

De mica en mica els pins van substituint el matoll...

...i poc després del Mas Puignau s'arriba a un coll (195 m.) on també hi ha un encreuament de pistes; cal seguir en baixada en la mateixa direcció, deixant a l'esquerra la que s'acosta a Cala Talabre

Al fons comença a aparèixer el Puig Pení, un dels sostres del massís

photo P1040588 Puig del Peniacute.jpg

Encara he de baixar una mica fins arribar al conjunt de Sant Baldiri de Taballera

photo P1040589 Sant Baldiri.jpg

És un conjunt format per diferents edificis, relacionat amb Sant Pere de Rodes, del que depenia

photo P1040593 Sant Baldiri.jpg

El nucli consta habitat des del s. VI

photo P1040594 Sant Baldiri.jpg

L'església apareix ja al s. X, tot i que la construcció actual data de 1.733. Servia com a centre de culte de les nombroses masies disperses pel Cap de Creus

photo P1040596 Sant Baldiri.jpg

Tot el conjunt es troba en restauració des del 2004

photo P1040598 Sant Baldiri.jpg

Després de la visita i d'un primer avituallament, continuo el camí

photo P1040602 Sant Baldiri.jpg

Però només sortir de l'església i creuar el Rec de Sant Baldiri, deixo les marques del GR, que continua a la dreta i continuo a l'esquerra pel traçat antic, del qual es va esborrar la senyalització. No se quin va ser el motiu pel que es va canviar al 2008, però trobo més interessant la baixada a Cala Taballera, tot i que sigui una mica més llarg. A més a més, la meva "Guia Prames" del GR 11 que vaig comprar al 2002 indica el traçat per aquí, així que jo li he de fer cas.

El camí va flanquejant en un primer moment per sobre el barranc del Talabre...

photo P1040603 Barranc del Talabre.jpg

...i en uns deu minuts creua el rec del mateix nom, que anirà a vessar a la Cala Talabre

photo P1040605 Rec del Talabre.jpg

Poc després se surt a una pista que cal seguir a l'esquerra; a dalt queda el Mas d'en Paltre, darrere seu passa el GR

photo P1040606 Mas den Paltre.jpg

Aquí comença a haver-hi roques amb formes curioses

Segueixo doncs per la pista, fora del GR "oficial"...

...fins que aquesta s'acaba en uns 20 minuts, hi ha una esplanada que serveix d'aparcament per a una de les meravelles naturals del Cap de Creus i de tota la Costa Brava

photo P1040613 Cala Taballera.jpg

Cala Taballera, una de les últimes platges verges del litoral català

Bé, no és del tot verge però per poc... Hi ha el petit refugi de pescadors

photo P1040615 Cala Taballera.jpg

Quan vaig venir en caiac al maig 2010, la caseta estava en un estat lamentable: plena de deixalles i amenaçant d'esfondrar-se en qualsevol moment. Aquest dia la vaig trobar en obres de restauració, que segons he vist van acabar al juny; sembla ser que es troba tancada a l'espera de decidir-ne l'ús que se'n farà

photo P1040616 Refugi de Cala Taballera.jpg

Si no recordo malament vam fer bivac entre els pins

photo P1040617 Cala Taballera.jpg

Ara només em puc quedar una estona gaudint d'aquest meravellós paisatge...

...i després d'esmorzar vaig a l'altre extrem de la platja pedregosa per buscar el camí de pujada

photo P1040619 Barranc de Taballera.jpg

Vaig deixant a sota la Cala Taballera

photo P1040624 Cala Taballera.jpg

El camí comença pujant per les pedres i aviat agafa alçada

photo P1040627 Cap de la Tabassa Cap Gros.jpg

En poca estona s'arriba al final d'una pista...

photo P1040628 Mas de la Birba.jpg

...que de seguida passa pel costat del Mas de la Birba, un dels pocs que encara estan en explotació. Al fons el Puig dels Bufadors

photo P1040629 Mas de la Birba.jpg

La pista continua en direcció sud-est...

...ara en mig d'un ambient bastant desèrtic, que demostra que la vida aquí no és fàcil ni tant sols per a les plantes o els arbres. A la dreta, ja molt llunyana, la Serra de Verdera

En un quart d'hora des del Mas de la Birba torno a trobar les marques blanques i vermelles; el GR puja un curt tram gairebé cap al nord, però de seguida tomba en direcció a llevant, cap a on surt el sol, a l'extrem més oriental de la Península Ibèrica i al final d'aquest llarg viatge...

Però encara em queda feina i s'està aixecant un vent bastant molest, tot i que per sort no és tramuntana sinó migjorn; fins ara no l'he notat, però a partir d'aquí les muntanyes, cada cop més modestes, em resguardaran ben poc

Pel voltant, més tirant al costat nord, també van apareixent roques erosionades amb formes peculiars

Més endavant trobo el camí que ve de Cala Prona i Cala Galladera, per on també vam venir fa uns anys amb un altre grup de Singles, recorrent part de la costa nord del massís; de seguida després, el Mas dels Rabassers de dalt, per on vam desviar-nos

photo P1040640 Mas dels Rabassers de Dalt.jpg

El camí continua per un ambient entre desèrtic i lunar

Al barranc que baixa cap a Cala Portaló hi ha un petit embassament, no sé ben bé què hi pinta aquí...

photo P1040644 Barranc de les Culasses.jpg

...com no sigui per abastir els dos masos, el Rabassers de dalt que acabo de passar i el de baix que trobo tot seguit

photo P1040645 Mas Rabassers de Baix.jpg

Tot i l'aridesa del terreny, es veuen zones humides

A uns centenars de metres del Mas Rabassers de baix m'acosto a la carretera que ve de Cadaqués

No la travesso de seguida sinó que continuo encara pel costat nord d'aquesta, per algun indret on es fa difícil de trobar el camí

Una altra roca curiosa...

...abans de creuar, ara sí, la carretera i passar al vessant sud; des d'aquí els torrents vessen a la costa de Cadaqués o el Mar d'Avall, i aquí començo a notar la força de migjorn, que sense arribar al nivell de la tramuntana sí que resulta bastant molest

Torno a tocar la carretera però sense creuar-la; cal prestar atenció a les marques o al track perquè aquí sí que hi ha un munt de trencalls i de corriols. El GR puja uns pocs metres per assolir un petit collet... l'últim coll...

photo P1040656 Pas de les Portes Far de Cap de Creus.jpg

Ara sí, ja està tan a prop... ja ho tinc

photo P1040657 Far de Cap de Creus.jpg

Després d'aquest subidón d'adrenalina m'acosto a la carretera un altre cop, per baixar després vora del rec de Cala Bona

Un altre cop pujo a l'asfalt, per tornar a baixar cap a Cala Jugadora, a la dreta. Darrere del far ja no hi ha res més

A Cala Jugadora s'ajunta el camí que ve de Cadaqués, que també vam fer en la sortida de fa un parell d'anys (aquí). Amb la ventada que fa, descarto totalment l'opció de fer un bany, ni que sigui remullar els peus

photo P1040664 Cala Jugadora.jpg

Només queda la última pujada...

photo P1040665 Far de Cap de Creus.jpg

...però me l'hauré de treballar, s'ha d'accedir a la carretera pel mig d'aquesta tartera

Un cop a dalt cal seguir-la uns metres a la dreta; mirant cap enrere és l'únic element que destaca en un paisatge desolador i màgic alhora

En el següent revolt surt una drecera que voreja el far per la dreta...

...la última rampa que em porta, després de cinc hores d'etapa i tretze anys de travessa, a l'altra punta del Pirineu: el Far de Cap de Creus, separat per 820 km. del de Cabo Higuer

photo P1040671 Far de Cap de Creus.jpg

Però des d'aquí dalt el mar només es veu, no es pot tocar...I hi ha un corriol que encara baixa

photo P1040672 Illa de sa Rata.jpg

Aquí encara hi ha senyalització, el GR 11 apura els seus últims metres

photo P1040673 Far de Cap de Creus.jpg

Ara recordo que al 2010 vam passar amb els caiacs entre el cap i l'illa de s'Encalladora, amb un vent encara més fort... Llavors les vaig passar canutes

Avui el vent també treu les ganes, però només són 500 m. i si una cosa es comença, és per acabar-la del tot. S'ha de baixar fins la base d'aquesta última punta de roca

photo P1040674 Cap de Creus.jpg

...i remuntar-la per la dreta per aquesta àmplia cornisa...

...des d'on es gaudeix del mar en estat pur...

photo P1040679 Cap de Creus.jpg

...i després de superar un pas una mica estret, on calia parar atenció de no relliscar-se...

...arribo ara sí al punt on em salten les llàgrimes...

...la última marca del GR 11. Final del viatge

photo P1040685 Final del GR 11.jpg

Intento arracerar-me una mica per gaudir del moment, em venen al cap molts records d'aquests tretze anys; des de que el vaig començar amb Txus al maig de 2002, amb una motxilla que pesava més que nosaltres, fins avui, ha plogut molt, han passat molts colls, barrancs, estanys, valls, pobles i camins, i sobretot persones que quedaran en la memòria

Però acabo deduint que si em quedo gaire estona més, no trigaré en agafar el mateix color del mar. No és el final que havia somiat, però... Ja està, ja he complert el meu somni, i ara el primer que he de plantejar-me és tornar amunt per arribar-me a Cadaqués i tornar a casa.

Qui vingui a començar la Transpirinenca des d'aquest extrem, veurà com el far va traient el nas de mica en mica

photo P1040682 Far des del Cap de Creus.jpg

Crec que mai l'havia vist des del darrere

A ponent s'endevina la badia de Cadaqués, tancada pel Cap Norfeu...

...i al nord, la calitja amaga les muntanyes de l'Albera...

photo P1040691 LAlbera des del Cap de Creus.jpg

A llevant ja no queda res; només l'illot de Massa d'Or... i unes marques de pintura blanques i vermelles que no porten enlloc

photo P1040688 Cap de Creus.jpg

Epíleg:
Cap de Creus - Cadaqués

1. Company!!!! Aixecar-se i llegir la teva última etapa del 11 ha sigut molt gran!!! Felicitats, moltes moltes felicitats!!

2. Moltes gràcies mestre!!! He trigar més d'una dècada, però ha valgut la pena... I ho tornaria a fer demà mateix!