Estadisticas web

Boadella - Albanyà

El meu afany en terminar per fi la Transpirenaica em va obligar a fer, una vegada més, una combinació d'allò més estranya. L'últim cop vaig haver de deixar-ho a Albanyà, on només hi arriba un autobús de Figueres (Sarfa) tres dies a la setmana, a l'igual que a Sant Llorenç de la Muga; la població més propera és Boadella d'Empordà, on sí que hi arriba un cada dia (David i Manel). La solució va ser inventar-me una ruta per unir Boadella i Albanyà, i així vaig poder continuar l'endemà pel GR11. I no em va sortir del tot malament: només calia seguir de prop el curs de la Muga, coincidint amb part del "Camí Natural" que el recorre, tot i que al final vaig haver de fer l'últim parell de kms. per carretera després de remullar-me els peus per creuar el riu

Track i més dades a Wikiloc


Content per que no vaig haver de matinar gaire, em planto a Boadella després de tres hores entre tren i autobús. Aquí no trobo absolutament res: bars i botigues tancats, així que sense entretenir-me més del necessari començo a caminar en direcció nord, seguint les indicacions del Camí Natural, per un carrer al costat de l'escola que aviat es transforma en pista, creua la carretera de Terrades i aviat arriba a la Muga

 photo P1030432 La Muga.jpg

A l'altra banda hi ha la Central Vella, al costat del Mas de Perxers. Segueixo la pista...

 photo P1030434 Mas Perxers.jpg

...i de seguida arribo a la carretera d'accés al Pantà de Boadella

 photo P1030435 Muntanya de Santa Magdalena.jpg

Després d'1 km. la carretera comença a pujar per arribar a la presa; em desvio per una pista a l'esquerra que aviat creua el  riu...

 photo P1030438 La Muga.jpg

...tot i que hi ha rètols que prohibeixen el pas, però les indicacions del "Camí Natural" del mateix Ministeri m'hi porten. Aviat es veu la presa ben propera...

 photo P1030440 Pantagrave de Boadella.jpg

...així com alguns edificis al voltant, el Barri del Pantà de Boadella. Al darrere, el massís de les Salines té un barret de núvol a sobre

 photo P1030441 Barri del Pantagrave les Salines.jpg

Trigo uns 20 minuts en remuntar l'embassament, em trobo amb un bonic mirador sobre el mateix (180m. - 3,58 km - 50'), amb les Salines a l'esquerra i l'Albera traient el cap més al fons, també coberta



I un cop aquí dalt, començo a notar que avui farà vent; doncs només serà el principi... Acabaré a la Jonquera després de dos dies de forta tramuntana, però el que vindria després seria un dels pitjors episodis de temporal que recordi a tot Catalunya. De moment continuo per la pista en direcció a un barranc afluent de la Muga, fins arribar a una petita resclosa secundària del pantà de Boadella. A la dreta i al fons es veu alguna zona totalment pelada: fins aquí va arribar el terrible incendi de juliol de 2012, suposo que es va talar tot el que va quedar cremat (cosa que no se encara de què serveix, però vaja...)

 photo P1030446 Barranc de Canemars.jpg

Per sobre de la resclosa tinc una bonica vista d'aquest tram de l'embassament, que segueix el curs de la Muga. Al fons, els cims que envolten en Bassegoda

 photo P1030447 Pantagrave de Boadella.jpg

I a l'altra banda del barranc s'alcen els penya-segats de la Muga, un espai d'interès natural amb materials geològics poc freqüents a Catalunya

 photo P1030448 Pantagrave de Boadella.jpg

Segueixo per pista, passant en uns vint minuts per prop del Mas de Perafita, en runes...

 photo P1030450 Mas Perafita.jpg

...i sense gaire novetat més, ja que es continua un llarg tram pel bosc...

 photo P1030456.jpg

...amenitzat de tant en tant per les vistes dels penya-segats...

 photo P1030454 Pantagrave de Boadella penya-segats de la Muga.jpg

...o de la Serra de Sant Jordi, ja al tram final del pantà. A l'endemà aniria jo per allà dalt

 photo P1030457 Serra de Sant Jordi.jpg

Més endavant, ja deixant el pantà enrere, apareixen més masies com aquesta de Can Serradell

 photo P1030458 Can Serradell.jpg

El relleu es torna més amable i la Muga torna a convertir-se en un riu, ara entre els arbres. El barranc fa un revolt i s'encara al sud

 photo P1030460 Vall de la Muga.jpg

De seguida la pista se'n va cap a l'esquerra, entre els camps...

 photo P1030467.jpg

...tot i que continuo per un corriol que s'acosta al riu, omplint-se de vegetació

 photo P1030469.jpg

Després de passar sota la carretera, la capella de Sant Andreu (s.XVII) em dóna la benvinguda a Sant Llorenç de la Muga (160 m. - 9,5 km. - 2h30')

 photo P1030472 Sant Andreu.jpg

Bé, no del tot... Abans cal creuar el Pont Vell (s. XIV) sobre la Muga

 photo P1030473 Pont de la Muga.jpg

Una vegada al casc antic, em delecto passejant pels seus carrerons medievals molt ben conservats, inclosa la porta d'entrada al recinte emmurallat, que data del s. XIV-XV

 photo P1030477 Sant Llorenccedil de la Muga.jpg

Hi ha una antiga canal que travessa la vila, formava part d'un sistema de regadiu. Després el seguiré amb més calma

 photo P1030478 Sant Llorenccedil de la Muga.jpg

Però sobretot, destaca l'església de Sant Llorenç, existent ja l'any 972, tot i que ha patit nombroses transformacions

 photo P1030480 Sant Llorenccedil de la Muga.jpg

M'aturo a dinar en uns dels locals de la plaça. Dalt d'un turó a migdia s'alça la Torre de Guaita (s. XIII)

 photo P1030481 Sant Llorenccedil de la Muga.jpg

A la sortida em trobo amb una altra sorpresa, la Sínia situada al Parc d'en Pep, reproducció de l'original, que va deixar de funcionar fa 70 anys

 photo P1030484 Sant Llorenccedil de la Muga.jpg

Deixo el nucli antic pel camí de Sant Antoni; suposo que evocarà una via antiga, ja que això ja no té res de medieval

 photo P1030487 Passeig de Sant Antoni.jpg

El camí va pel costat de la canal i aquest al costat del riu

 photo P1030488 La Muga.jpg

Segueixo fins arribar en 20 minuts a l'ermita de Sant Antoni, del s. XIX sobre les restes d'una altra anterior; es troba al costat de la carretera de Boadella...

 photo P1030490 Sant Antoni.jpg

...i del pont, també medieval, que agafa el nom de l'ermita



Torno a l'altra banda del riu, una mica més amunt hi ha la resclosa que agafa l'aigua per a la canal

 photo P1030494 La Muga.jpg

A partir d'aquí la pista continua amunt per la vall de la Muga, voltejant els camps

 photo P1030502 Vall de la Muga.jpg

Pel davant m'apareix una silueta familiar, el Bassegoda, senyal de que el final de la jornada es va acostant

 photo P1030498 Vall de la Muga Bassegoda.jpg

I cap enrere, entre els arbres, un vell conegut: el Puig Neulós. D'aquí a un parell d'etapes, el GR 11 passarà per la seva falda

 photo P1030500 Puig Neuloacutes des de la Muga.jpg

En arribar al mas de la Cadamont hi ha un trencall que puja a l'esquerra pel Clot de la Bora; potser en una altra època m'hi hauria aventurat, ja que permet pujar al Puig d'Albanyà estalviant-me l'últim tram asfaltat

 photo P1030503 La Cadamont.jpg

Però a principis de desembre no em quedava gaire llum natural, així que segueixo a la dreta cap al Molí de la Cadamont per acostar-me novament al riu...

 photo P1030504 Moliacute de la Cadamont.jpg

...on em trobo amb l'únic inconvenient del dia, i és que no tinc més remei que descalçar-me i creuar la Muga a gual: baixa amb força, l'aigua m'arriba més amunt dels genolls i el fons és de còdols que rellisquen de mala manera, així que estic a punt de capbussar-me més d'una vegada; sort dels bastons que m'ajuden a mantenir l'equilibri

 photo P1030506 La Muga a gual.jpg

L'única manera d'evitar aquest gual, a part de pujar pel Clot de la Bora, és seguir la carretera des de Sant Antoni; val la pena doncs mirar com baixa el riu, no sigui que ens trobem un cop aquí que hem de fer la volta. De fet, m'ho vaig pensar una estona abans de decidir-me

Però un cop a l'altra banda, pau i glòria; i asfalt: queden uns 4,2 km. de carretera, encara remuntant la vall de la Muga

 photo P1030508 Vall de la Muga.jpg

Arribo quan el sol ja es posa darrere el massís del Bassegoda

 photo P1030509 Vall de la Muga Bassegoda.jpg

Però m'estalviaré l'últim tram, ja que en arribar a l'església de Santa Maria de Palau (s. XII) donaré per acabada la jornada

 photo P1030511 Mare de Deacuteu de Palau.jpg

Com que a Albanyà no hi ha allotjament, vaig trobar Can Carreras una casa de turisme rural al davant de l'església però l'altra banda de la carretera. A banda del Camping Bassegoda, llavors era l'única possibilitat per poder passar la nit a prop d'Albanyà (tot i que encara al terme de Sant Llorenç). A finals de 2016 havia d'obrir un alberg a l'antiga rectoria d'Albanyà

Un cop dutxat i descansat, vaig fer un passeig nocturn fins Albanyà tot buscant algun lloc per sopar, sense èxit. Però també val la pena de fer-hi una ullada a la nit

 photo P1030513 Albanyagrave.jpg

I abans de retirar-me, una última mirada a la vall de la Muga i el Bassegoda, banyats per la lluna

 photo P1030514 Albanyagrave i Bassegoda la nuit.jpg

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada