GR 11: Queralbs - Núria

Anterior:
Planoles - Queralbs

Segurament no caldria posar una ressenya del camí més freqüentat i conegut de tot el Pirineu, només comparable, en quant a massificació, al que recorre la Vall d'Ordesa. No té pèrdua possible, està senyalitzat fins a l'exageració, hi ha gent en qualsevol hora del dia i deu sortir detallada en totes les webs i revistes de muntanya d'aquest país i part de l'estranger.

En acabar l'anterior etapa a Planoles tenia en ment saltar-me aquesta, que ja havia fet 4 vegades de pujada si no recordo malament (i una de baixada). Però la meva germana devia ser l'única muntanyera d'aquesta galàxia que encara no havia fet el Camí Vell de Queralbs a Núria; em vaig oferir doncs per acompanyar-la i vaig poder treure algunes fotos per no deixar "en blanc" aquest capítol del GR 11

Aquesta vegada no hi ha track a Wikiloc, en va quedar molt distorsionat
Pot servir l'última part d'aquest altre

Perfil (aproximat) i més dades

Sortim de Queralbs seguint les nombroses indicacions cap a Núria pel Camí Vell, que seguirà el GR 11. El primer tram havent creuat la pista de Fontalba és de pujada per un bonic empedrat pel mig d'un també bonic bosc

photo P1020351.jpg

Cap als tres quarts d'hora arribem al desviament del Roc del Dui, un nou camí (pavimentat, per desgràcia) que aprofita la via que va deixar lliure el cremallera en construir-se el túnel del Roc del Dui; es torna a unir amb el Camí Vell a l'alçada del Salt del Sastre

En tot cas, a partir d'aquí el GR es torna més aeri i comencem a guanyar vistes sobre la vall de Ribes...

photo P1020352 Vall de Ribes.jpg

...mentre que al davant se'ns obren les Gorges del Freser, amb el Torreneules a l'esquerra i el Balandrau a la dreta, i que ja vaig recórrer l'any passat (aquí)

photo P1020353 Gorges del Freser.jpg

Uns 400 m. més avall, el riu de Núria es junta amb el Freser a la central de Daió

photo P1020354 Balandrau.jpg

Quan encarem el barranc del Núria, el camí baixa fins creuar-lo pel Pont de Cremal...

photo P1020356 Pont del Cremal.jpg

...i a partir d'aquí remunta pel vessant oposat tot fent esses. A l'altra banda s'intueix la via del cremallera en creuar el torrent de Fontalba
 photo P1020358 Gorges de Nuacuteria.jpg

Una mirada enrere al Roc del Dui amb l'antiga via ara transformada en camí

photo P1020359 Roc del Dui.jpg

Ens retrobem amb el camí nou als 1.600 m. d'alçada i seguim remuntant. Sota el torrent de Fontalba es veuen tant la boca del nou túnel com el traçat antic de la via que va a cel obert

photo P1020361 Torrent de Fontalba.jpg

Dalt de les ziga-zagues es passa per sobre el canal que comunica els rius Núria i Freser pel sifó de Daió de Dalt. Mirant avall es veu bé el camí nou sota el Roc del Dui, a la dreta, i la traça de pujada del camí vell. El Taga al fons

photo P1020362 Gorges de Nuacuteria.jpg

Una mica més amunt, la Cua de Cavall, la cascada més coneguda del riu

photo P1020363 Cua de Cavall.jpg

A partir d'aquí el camí es fa una mica més planer, amb la via per l'altra costat...

photo P1020364 Riu de Nuacuteria.jpg

...fins que, després de passar la Balma de Sant Pere, es creua el riu i la via alhora

photo P1020365 Riu de Nuacuteria.jpg

El camí torna a pujar fort i ja apareix per sobre algun dels cims de l'olla de Núria

photo P1020368.jpg

I finalment arribem a un coll (1.995 m.) al costat de la Creu d'en Riba, porta d'entrada a la Vall de Núria

photo P1020371 Nuacuteria des de la Creu den Riba.jpg

Una vista de l'última pujada

photo P1020370 Gorges de Nuacuteria des de la Creu den Riba.jpg

Des d'aquí ja només queda un curt passeig per arribar al final de l'etapa, tot vorejant el llac...

(cliqueu a sobre per a ampliar)

...i passant per l'ermita de Sant Gil (s. XVII, refeta al 1.999)

photo P1020375 Sant Gil.jpg

...arribem ràpidament a les instal·lacions del Santuari, força plenes de gent malgrat que no ho sembli

photo P1020377 Nuacuteria.jpg

Aprofitant el temps que ens quedava per agafar el cremallera, per primera vegada en una desena de visites vaig visitar tant el Saló de l'Estatut, dins de l'hotel, on es van fer les reunions per a redactar l'estatut de 1.931...

photo P1020378 Sala de lEstatut.jpg

...com la talla de la Mare de Déu, dins l'església

photo P1020379 Mare de Deacuteu de Nuacuteria.jpg

1. Bon dia Carles!
    Acabo de conèixer el teu blog i m'encanta: és molt complet, detallat, i amb unes fotos fantàstiques.
    M'agrada molt la muntanya, però diversos condicionants físics m'han fet decidar-me només a petit recorreguts sense gaire desnivell... de moment.
    Arrel d'això he fet un blog que t'ofereixo: Rutes a peu de petit desnivell prop de Girona: http://petitdesnivell.blogspot.com.es/

Et torno a felicitar pel teu: un gran ajut per l'excursionisme. Ànims i salutacions!

2. Moltes gràcies Lluís, i enhorabona a tú pel teu bloc; segur que el prendré de referència en més d'una ocasió, ja que tinc moltes coses pendents per la teva zona.
    Gràcies de nou i fins aviat