GR 11: Àreu - Refugi Baiau

Anterior: Tavascan - Àreu

Al dia següent d'arribar a Àreu, em toca engegar una de les etapes més dures del GR 11: la remuntada de la Vallferrera pràcticament sencera, començant a 1.230 m. i acabant al refugi lliure de Baiau, a més de 2.500 m., i això que em vaig curar en salut i no vaig intentar creuar el Port de Baiau per anar a dormir al refugi andorrà de Comapedrosa, cosa que hauria afegit encara uns 300 m. de desnivell positiu.

Una alternativa a l'etapa anterior i la primera part d'aquesta consisteix en seguir des de Tavascan l'itinerari de la travessa "la Porta del Cel", que puja fins als 2.667 m. de  la Roca Cigalera  per baixar després al Refugi de Vallferrera, evitant així el pas per Àreu. Té doncs més desnivell, però estalvia uns quants kms. Pel traçat oficial, la pujada fins al Pla de Boet es fa llarga, a partir d'aquí ja no tant, perquè el paisatge es torna totalment d'alta muntanya. A més a més, vaig estar molt ben acompanyat pels companys de la Transpirenaica Social i Solidària durant la primera part del dia, ja que després van enfilar la directa cap al Port de Baiau i Comapedrosa i ja els vaig perdre de vista

Després d'un merescut descans, els amics tenien pensat de sortir molt d'hora i jo no tenia cap intenció, ja que tenia temps de sobres per arribar a Baiau; però al final, com si ens haguéssim posat d'acord, ens vam posar en marxa a la mateixa hora

photo P1140083Agravereu.jpg

Així que fem junts les primeres passes per la pista que remunta la Vallferrera, molt planera en el seu primer tram

photo P1140084Vallferrera.jpg

De seguida passem per la Força d'Àreu, antic nucli murallat, on vam aparèixer ahir tot baixant de la Serra de Tudela

photo P1140085Agravereu.jpg

I continuem pista amunt, a l'abric de velles bordes de pastor...

photo P1140087BordadelPlau.jpg

...mentre la Vallferrera comença a tancar-se pel davant nostre

photo P1140088Vallferrera.jpg

En tot el trajecte per pista tindrem molt a prop la Noguera de Vallferrera

photo P1140089NogueradeVallferrera.jpg

Una mirada enrere cap al Pic de la Màniga

photo P1140092Vallferrera.jpg

Els prats van desapareixent i s'acosten les muntanyes, la boira comença a agafar posicions prop dels cims

photo P1140094Vallferrera.jpg

La pista creua el riu i passa a l'altra vessant del barranc, que ja no abandonarem

photo P1140095NogueradeVallferrera.jpg

En menys d'una hora des d'Àreu s'arriba a un trencall; la pista segueix barranc amunt, amb bon volum de trànsit segons les èpoques; mentre que el GR 11 es desvia per un marcat corriol que va guanyant alçada, tot i que en algun tram sembla més una torrentera

photo P1140098Vallferrera.jpg

En quant comença la pujada més seriosa, els companys agafen embranzida i em vaig quedant enrere. Ens anirem creuant vàries vegades; mentre ells van trobant grups de gent als que expliquen el projecte de la TSS (fins i tot algun campament juvenil) jo vaig pujant al meu ritme i així recupero l'avantatge que m'han anat traient. El GR va pujant enmig de bonic bedolls i algun faig...

photo P1140100Vallferrera.jpg

...tot i que van apareixent prats que permeten veure l'altre vessant de la Vallferrera

photo P1140101RocaCigaleraPratdelGavatxoacute.jpg

Encara més, en aparèixer el pic d'Aresté (esq) i la Pica Roja (centre), em comencen a entrar mals presagis... Afortunadament, per ben poquet no arribarem a tastar la cortina d'aigua que els amaga

photo P1140102Vallferrera.jpg

A l'altra banda del prat tenim la Borda del Gavatxó

photo P1140105BordadelGavatxoacute.jpg

I a partir d'aquí el camí es fa més ample

Creuarem la pista un parell de vegades; en la segona passem pel Pla de la Selva, des d'on surt el camí al Pla d'Aixeus, un dels principals accessos al Monteixo. A l'altra banda, pel Serrat d'Aresté sembla que ja no plou, però tampoc acaba de fer net

photo P1140107PicdAresteacutedesdePladelaSelva.jpg

El GR 11 deixa novament la pista, tambét per un camí a la dreta, en pujada suau però constant. Vaig creuant diversos rierols, però en aquest en concret, que baixa de la Font Tallada...

photo P1140108BarrancdAixeus.jpg

...va ser l'última foto que va treure la meva càmera. Tenia massa calor i va decidir de prendre un bany que no li va sentar gens bé (descansi en pau...), així que a partir d'aquí, totes són fetes amb el mòbil. Quan els companys em van tornar a agafar, gairebé no s'ho podien creure

Però la qüestió era que ens anàvem acostant al Pla de Boet, primera part de la pujada, i de moment ens anava respectant la pluja, malgrat un petit ruixat. Poc abans d'arribar-hi es pot veure en una clariana la Serra de Tudela, a l'altra banda de la vall

photo P1140110VallferreraSerradeTudela.jpg

I per l'altre costat, el Barranc de Sotllo, per on puja la via més habitual cap a la Pica d'Estats

photo P1140112BarrancdeBaborte.jpg

Així que alternant els trams boscosos, majoritaris, amb alguna clariana...

...arribem finalment al Pla de la Molinassa, final del tram públic de la pista i per tant atapeït de cotxes fins a la bandera. La Vallferrera ja comença a quedar a sota

photo P1140117VallferreradesdelaMolinassa.jpg

Poc més amunt trobem el desviament cap al refugi de Vallferrera (1.855 m.), baixem uns metres només fins al riu, on el Mohit, el Shahid i l'Ignasi fan palès el bon humor regnant en tot moment

photo P1140119NogueradeVallferrera.jpg

Tornem a la pista, on entrem tot seguit al Pla de Boet, un lloc meravellós

photo P1140120PladeBoet.jpg

Entre tant, pararem a fer un mos envoltats de vaques i cavalls. Sembla que per les alçades encara està caient...

photo P1140121PladeBoet.jpg

Fins aquí havia arribat jo en les meves primeres incursions per la vall; la primera d'elles ja ha plogut una mica, fa uns 25 anys. Però com la immensa majoria de gent que puja per aquesta vall, no havia passat mai d'aquí, gairebé tothom es dirigeix cap a la Pica d'Estats i els seus satèl·lits. Així que per primera vegada coneixeré què hi ha més enllà del Pla de Boet.

Havent dinat al costat del riu, tornem a la pista per enfilar els seus últims metres abans de que aquesta faci un revolt a la dreta. A partir d'aquí, la Vallferrera es transforma en el barranc o la coma de Baiau; el GR 11 anirà remuntant fins passar darrere del Serrat del Clot de l'Olla, la carena que baixa per la dreta

photo P1140123SerratdelClotdelOlladesdelPladeBoet.jpg

El Pla de Boet queda a sota, a l'altra banda queda la cabana del mateix nom, que pot servir de refugi d'emergència. Pel vessant oposat també surt un GR Transfronterer que passa pel Port de Boet i baixa a trobar el GR 10 francès a Marc

photo P1140124PladeBoet.jpg

Seguim pel corriol que va remuntant el vessant dret (sud) de la vall. Creuem diversos barrancs que baixen del Norís i del Pic del Gerri

photo P1140126CascadadArcaliacutes.jpg

En una mitja hora des que hem deixat la pista arribem al Pla d'Arcalís (2.035 m.), a sota del Serrat del Clot de l'Olla

photo P1140128PladArcaliacutesSerradelClotdelOlla.jpg

Aquí tenim el riu a tocar

photo P1140129RiudeBaiau.jpg

El pla s'acaba ràpid, ens apartem del Barranc de Baiau per a enfilar-nos pel Barranc de la Coma de l'Orri. Una mirada enrere

photo P1140130ComadeBaiau.jpg

Més tard arribo a una altra zona planera, la Socalma; aquí el barranc tomba a la dreta, el GR creua el riu i continua pujant més o menys pel mig

photo P1140133LaSocalma.jpg

A tot això els companys ja fa estona que m'han deixat enrere, no intento seguir el seu ritme. Vaig deixant a sota la Coma de l'Orri, sota els pics d'Ascorbes (esq.), Palomer (centre, amb núvol) i Gerri (fora de la foto, a la dreta)

photo P1140134PicdAscorbes.jpg

Segueixo amunt, el camí torna al barranc principal alhora que el riu de Baiau queda bastant més avall. A la dreta, la Pica Roja domina la vall, mentre que al fons apareix el Port de Boet

photo P1140141SerradelsLavansPortdeBaiau.jpg

I en quant començo a girar al sud-oest, se'm presenta davant meu el Circ de Baiau, amb el Port de Boet a l'esquerra, el Pic dels Lavans al mig i el Port de Baiau a la seva dreta. Cap allà he d'anar

(cliqueu sobre les panos per a ampliar-les)

L'etapa s'acosta al final però encara em queda un bon tram; primer he de passar pels Estanys d'Ascorbes

photo P1140146EstanydAscorbes.jpg

És un altre barranc secundari que desaigua cap al de Baiau; el GR 11 el travessa per remuntar cap al mig i acostar-se al fons del circ

Enrere, el Pic d'Aresté i el Barranc de Sotllo en la llunyania

Ara sí que veig el final, el refugi s'alça dalt d'un petit puig a sota del Port de Baiau

photo P1140150RefugiiPortdeBaiau.jpg

Just abans d'arribar-hi s'ha de creuar el torrent de desguàs de l'Estany de Baiau

photo P1140152EstanydeBaiau.jpg

I després d'una última pujada, el refugi de Baiau (2.520 m.). Pel que m'indiquen dos nois que es queden a dormir, no fa ni cinc minuts que els companys de la TSS han marxat. Ells tenien reserva al refugi de Comapedrosa, però quan vaig trucar jo no hi havien places lliures

photo P1140156RefugideBaiau.jpg

El petit turó sobre el es troba està envoltat pels Estanys de Baiau pel cantó sud, encarat a Andorra. D'esquerra a dreta s'identifica la Collada dels Estanys Forcats, la Roca Entrevessada i el Pic de Baiau, el Port de Baiau, l'Agulla de Baiau, el Pic de Sanfonts al mig, formant una mena d'altiplà, i el Pic de Vallpeguera a la dreta de tot

Mentrestant vaig estudiant el que m'espera a l'endemà, intentant localitzar els companys entremig de les pedres o a les plaques de neu

photo P1140154EstanyiPortdeBaiau.jpg

En els primers metres hauré de baixar a creuar l'altre desguàs dels estanys. Vist des d'aquí dalt, pensava que hauria de pujar per aquesta primera pendent que es veu sota la Collada dels Estanys Forcats, però no... Per aquí hi puja un altre TRF, el GR11 va per la riba del llac travessant la immensa pedrera

photo P1140161EstanydeBaiau.jpg

I esperant que es faci fosc, una mirada cap a l'estanyet de Baiau i la Pica Roja, la gran oblidada d'aquesta vall

photo P1140158EstanyetdeBaiau.jpg

I entre que surt o no surt el sol, una panoràmica sobre el circ de Baiau des de la mateixa porta del refugi

1. Hola Carles, una etapa llarga i bastant dura, ja ho crec. En el seu moment vam plantejar-la diferent. Vam sortir de Tavascan i vam arribar fins a la cabana del Pla d'en Boet i el següent dia vam acabar d'arribar fins a Arinsal.

2. Aupa Marc, el dia anterior vaig plantejar-me d'arribar al refugi de Vallferrera, però els genolls m'estan fallant últimament i no volia exposar-me... Tot i això és plenament factible. Un altre dia provaré de seguir l'itinerari de la Porta del Cel, aviam què tal...