GR 7: Morella - Benassal

Anterior: El Boixar - Morella

Dos anys després de la meva incursió per terres castellonenques, torno a agafar el GR 7 a Morella. Ara ja no puc fer sortides d'un dia o d'un cap de setmana, ja no em sortiria a compte; així que he de combinar-me uns quants dies, calculant a més a més les possibilitats de transport públic per la zona (més aviat escasses).

La passada setmana santa havia previst d'arribar a l'estació del Rebollar, a tocar de Requena (València), tot i que ho tenia un pel just per poder fer tot el trajecte previst en 10 dies, gairebé 300 km. A més a més, les últimes etapes es tornen molt llargues, o bé obliguen a fer bivac... Essent més realista, vaig fer plans només per arribar a Bejís, pensant que si un cop allà em veia amb forces, sempre estava a temps de continuar.

Ja avanço que em vaig quedar a Caudiel (uns 6 km. al sud del GR), on tenia millor combinació de tren per tornar. Per arribar a Morella vaig poder comptar amb la inestimable col·laboració de l'Àngel, que es va oferir a portar-me des de Vinaròs i a acompanyar-me durant els primers kms. del GR, estalviant-me ben bé una jornada sencera d'enllaços entre tren i autobús. El dia anterior vaig anar a dormir a Vinarós i el dijous sant, mentre esmorzava, va arribar l'Àngel disposat a fer-me de llebre durant el primer tram del dia

Track sobre mapa Topo-raster de l'IGN

Cap a les 8h30 aparquem sota les muralles de Morella; l'Àngel tornarà pel seu cotxe en unes hores, mentre que jo començo un viatge de cinc dies i uns 150 km

photo P1120377Morella.jpg

Baixem cap al Molí nou, després de creuar la carretera de Sorita, on creuarem el Bergantes i remuntarem la petita serra que tanca la vall d'aquest riu

photo P1120378MoliacuteNou.jpg

Ja deixem enrere Morella...

photo P1120379MorellavalldelBergantes.jpg

...i el Bergantes també queda a sota, en el seu davallar cap al Guadalope i l'Ebre

photo P1120381ValldelBergantes.jpg

La pujada no és gaire cosa, però ens fa escalfar els motors per començar. Cal guanyar encara no 200 m. de desnivell cap al coll evident al mig de la serra

photo P1120383.jpg

A partir d'aquí deixarem de veure la ciutat emmurallada, tot i que anirà apareixent a vegades en la llunyania

photo P1120384Morella.jpg

El paisatge també canvia i no s'assembla gaire al que estic acostumat: estem al voltant dels 1000 m. d'alçada però ben a l'interior del País Valencià, on la influència mediterrània no es nota gaire i menys a l'hivern, quan no és estrany trobar-se neu fins a les orelles en aquestes serres. En canvi a l'estiu pot convertir-se en un forn, i l'aigua brilla per la seva absència; així que segurament hauré anat a trobar la millor època per venir.

El corriol continua seguint el barranc que neix al mateix coll

photo P1120385CollbarrancdeMasiaMolins.jpg

I tot i que el clima pot anar d'un extrem a l'altre, el terreny s'aprofita arreu: anem una bona estona envoltats per marges, aquí les parets encaixaven el curs de la torrentera

photo P1120386.jpg

En algun tram el GR surt del llit, però no s'allunya gaire

photo P1120390.jpg

En una hora creuem el Camí de la Vega del Molí, que enllaça la carretera de Morella a Ares amb la de Morella a Cinctorres. A partir d'aquí el camí puja suaument, encara entre murs de pedra i alzines

photo P1120392.jpg

I en arribar al següent coll, va planejant a l'esquerra (sud) per remuntar encara uns metres fins la pista de l'ermita de Llivis

photo P1120393.jpg

Tornem a baixar per una fondalada fins trobar un barranc més ample, molt pedregós; les marques del GR es perden bastant, cal seguir-lo cap a la dreta uns metres i sortir de seguida en direcció a la carretera CV-12 de Morella a Ares, que ja apareix a l'esquerra

photo P1120396.jpg

Un cop creuem la carretera (2h20') parem una estona a esmorzar sota els marges del Mas Gran. Aquí ens acomiadarem amb Àngel, que farà marxa enrere i tornarà per l'ermita de Llivis

photo P1120397MasGran.jpg

Així que a partir d'ara m'esperen més de 25 km. (només avui) en completa solitud. Tot i començar la setmana santa, es veu que el senderisme no deu tenir gaire afició per aquests barris: no em vaig creuar ni un sol caminant en 5 dies.

Continuo per la mateixa pista, tot i que el GR se separa durant uns 300 m. per un corriol a l'esquerra que fa com una curta variant; poc després enllaço amb el Barranc de Guimerans, que recorreré gairebé fins la seva capçalera

photo P1120398BarrancdeGuimerans.jpg

En una mitja hora la pista travessa el barranc...

photo P1120401BarrancdeGuimerans.jpg

...i remunta cap al sud deixant a la dreta els marges que envolten el Mas de Guimerans

photo P1120405BarrancdeGuimeransSerradelaVallivana.jpg

Segueixo amunt fins que arribo a una petita carena, al davant m'espera una nova vall, rere la qual ja apareix;la Mola d'Ares. Darrere seu es troba la població d'Ares del Mestrat, fi de la primera part de la jornada

photo P1120407MoladAresdesdelMasdelCampello.jpg

Una mirada enrere, al fons s'endevina la silueta punxaguda de Morella

photo P1120409MorelladesdelMasdelCampello.jpg

Em trobo de seguida amb el Mas del Campello (13,73 km - 4h)

photo P1120408MasdelCampello.jpg

Deshabitat com gairebé tots els de la zona, només serveix per a feines agrícoles i ramaderes; no trigo gaire en passar de llarg

photo P1120412MasdelCampello.jpg

Una mica més endavant ja es veu clarament la Mola d'Ares a l'altra banda de l'extensa vall; el GR es dirigirà cap al coll que s'albira al centre

photo P1120413MoladAres.jpg

De seguida baixo a creuar l'Assagador (camí ramader) dels Carrascals; al fons la Serra Simona

photo P1120414SerraSimonaCamiacutedelsCarrascals.jpg

Aquí deixo momentàniament la pista i baixo per un corriol entre alzines...

photo P1120415.jpg

...però de seguida apareixo en una de nova que passa pel davant de la Masia de la Pinella, on els guardes semblen simpàtics però no em deixen acostar-m'hi massa

photo P1120418MasiadelaPinella.jpg

Sembla que al davant tinc un camí ben plàcid, de moment, primer travessant sembrats...

photo P1120417BarrancdelsPratsMoladAres.jpg

...i en creuar el Camí de la Bassa Verda, pel bell mig d'un secarral; no vull imaginar-me això en ple estiu a aquesta mateixa hora...

photo P1120419.jpg

Es creua un altre camí, a tocar de la Bassa de la Pinella; cap al darrere, el panorama sembla desolador

photo P1120420.jpg

De mica en mica em vaig acostant a la pista que recorre el Barranc dels Prats; és una desviació que pot passar desapercebuda si es va en sentit contrari. Només faig uns 100 m. de pista, de seguida es creua el barranc i se segueix un corriol que puja entre alzines...

photo P1120423.jpg

...deixant a l'altra banda el Mas d'en Blai

photo P1120426MasiaBlai.jpg

Vaig pujant fins gairebé arribar a la carena, després ja es fa més planer. Suposo que aquest també seria un camí ramader, es veien els marges ben cuidats

photo P1120428.jpg

Ja tinc la Mola d'Ares cada cop més a prop...

photo P1120430ColliMoladAres.jpg

...mentre que el Barranc dels Prats va quedant a sota

(cliqueu sobre les panos per a ampliar-les)

Els últims metres, entre mig dels matolls

photo P1120437.jpg

I finalment, el Coll de la Mola d'Ares (1.205 m - 6h20'), aquesta queda a la dreta

photo P1120441MoladAres.jpg

Enrere queda el camí recorregut fins ara, destaca la Mola de la Garumba a l'esquerra i un puntet blanc cap al centre-dreta, darrera de la serra més verda, que delata la situació de Morella

photo P1120438BarrancdelsPratsiMorelladesdelColldelaMasada.jpg

Aquí comença la pista cimentada que porta a Ares, encara amagat rere el cordal de la dreta. A partir d'ara se m'obre al davant el Barranc de la Rambla Carbonera o de la Viuda, que quedarà a l'esquerra. Passat Ares, el GR flanquejarà sota la Mola de Vilà (dreta) per resseguir més o menys la carena en direcció a Benassal, sota el puig de l'ermita de Sant Cristòfor, la punxa més destacada a l'esquerra. I ja es pot veure, encara que molt llunyana, la silueta del Penyagolosa, mig oculta entre la boira

photo P1120445PenyagolosadesdAres.jpg

Continuant per la pista en direcció a Ares, en un quart d'hora apareix el que per mi serà la mitja part de la jornada

photo P1120448MoladAres.jpg

El Refugi del Regatxol, de propietat de l'Ajuntament d'Ares, on cal demanar les claus per a pernoctar

photo P1120451RefugidAres.jpg

I tot just al costat, la font del Regatxol, situada al darrere del llavador. Sembla ser que antigament, aquí es prenien més decisions que a l'Ajuntament...

photo P1120452ElLlavadordAres.jpg

En tot cas, és un bon indret per refrescar-me, remullar-me, omplir el dipòsit i fins i tot fer una becaineta. Des d'aquí ja tinc Ares a tocar

photo P1120453AresdelMestrat.jpg

Mentre m'hi acosto vaig veient com de mica en mica s'obre el Barranc de Cantallop, tributari de la Rambla Carbonera

photo P1120455BarrancdeCantallop.jpg

Un cop a Ares (7h30' - 23,2 km.) no em trobo gaire gent; passo per la Plaça Major, on hi ha la majoria d'establiments hostalers...

photo P1120457AresdelMestrat.jpg

...i faig una ràpida ullada a l'església de l'Assumpció (s. XVIII)

photo P1120458AresdelMestrat.jpg

No puc entretenir-me gaire ja que encara em queda pràcticament un terç de l'etapa, flanquejant en un primer moment per sota de la Mola de Vilà

photo P1120460MoladeVilagrave.jpg

Així que surto de la població per un camí que va per sota de la carretera que hi accedeix...

photo P1120461AresdelMestrat.jpg

...fins que s'hi ajunta per baixar al Coll d'Ares (1.143 m.), on creua la carretera CV-15 i on hi ha parada d'autobús (a St. Mateu i Vinaròs: Autos Mediterráneo)

photo P1120463ColldAres.jpg

A partir d'aquí el corriol pujarà suaument, ben bé flanquejant, pel vessant oriental de la Mola de Vilà

photo P1120465MoladeVilagrave-001.jpg

A sota queda el Barranc de la Viuda, per on baixa la carretera en direcció a Albocàsser

photo P1120469BarrancdelaRamblaCarbonera.jpg

El corriol es fa molt plàcid...

photo P1120470.jpg

...mentre que Ares, el seu coll i la seva mola van quedant enrere

photo P1120476MoladeVilagraveAres.jpg

Així fins que arribo a la carena, on no trobo cap cim però si una petita elevació que permet bones vistes de la part inferior de la Mola de Vilà. Vilafranca del Maestrat queda amagada entre les valls, a la dreta, mentre que el Penyagolosa despunta a l'horitzó a l'esquerra

Pel darrere queda la Mola de Vilà i Ares del Mestrat, convertit ara en una petita taca blanca a la dreta

Sembla ser que el turisme no li agrada a tothom, aquestes estaven pastant tan tranquil·lament fins que em van veure i van apretar a córrer...

photo P1120479.jpg

I em pregunto: què no poden caminar pel terra com tothom???

photo P1120488.jpg

No serà el meu únic contacte del dia amb les cabres i similars; després de la sessió de panoràmiques, vaig baixant de mica en mica cap al Mas de la Mola

photo P1120487CarenaiMasdelaMola.jpg

Aquí creua una pista, la segueixo cap avall i al primer revolt surto per un camí que baixa al límit dels prats i que passa pel davant del Mas de la Cova

photo P1120495MasdelaCova.jpg

No veig la cova que dóna nom al mas, potser es refereix a aquesta balma sota la paret del Tossal de la Nevereta

photo P1120497.jpg

En aquest tram el GR recorre la capçalera del Barranc de Marfulla, que vessa també al de la Viuda. Es va perdent alçada ràpidament...

photo P1120498BarrancdeMarfulla.jpg

...fins que se surt una altra vegada a la pista que baixa del Mas de la Mola, que es torna a deixar en arribar a aquest collet

photo P1120499.jpg

Torno a baixar per un bonic i antic camí...

photo P1120500.jpg

...que torna a sortir a la pista, i aquesta a una altra de més àmplia, al costat d'uns camps; aquí al menys ja em vaig creuant amb algun cotxe de tant en tant. El Penyagolosa es va veient més a prop

photo P1120501PenyagolosadesdelQuerol.jpg

I al darrere queda el Tossal de la Nevereta, extrem inferior de la Mola de Vilà

photo P1120503MoladeVilagraveBarrancdeMarfulla.jpg

Entre els arbres es deixa veure Ares de tant en tant

photo P1120504AresMoladAres.jpg

I cap al davant ja es veu ben a prop el turó de l'ermita de Sant Cristòfol així com les cases del barri de la Font d'en Segures. A partir d'ara només queda seguir la pista entre alzines

photo P1120505BenassalSantCristogravefol.jpg

Tot i que em trobo amb una inesperada sorpresa que em permetrà fer la bona obra del dia: a aquest pobre cabirol se li va quedar enganxat l'unglot en intentar saltar la tanca. Em vaig acostar per intentar treure-li, i com més a prop en tenia més intentava deslliurar-se'n; però només de tocar el filferro ja va poder saltar i es va posar a córrer tot coix, però com si el perseguís el mateix diable. Potser és que ja li havien arribat notícies de la meva fama de carnívor...

photo P1120507.jpg

Aquests últims quilòmetres recorden molt als primers, tot i que per pista en comptes d'anar per camí ramader. Una mirada enrere cap a la Mola de Vilà (esq) i la Mola d'Ares (dreta)

photo P1120514MoladeVilagraveMoladAres.jpg

Em vaig acostant a Benassal, però no es deixa veure encara; primer apareix l'ermita de la Magdalena, i s'intueixen les cases del poble al mig de la vall. Al dia següent, el GR anirà per la dreta del turó de Sant Cristòfol, sense arribar a pujar-hi

photo P1120516LaMadalenaFontdenSegures.jpg

Des de la la Magdalena finalment puc veure a tocar el final de l'etapa, després de onze hores de ruta,

photo P1120518Benassal.jpg

Hi arribo a dures penes, no em sento ni les cames, però content per haver pogut complir el meu objectiu. En tot cas, ja he superat l'etapa més llarga

1. Buenos recuerdos me traen esas fotos, veo que las vacas que pastaban en el alto después de Ares han sido sustituidas por cabras montesas. La bajada desde el Más de la Cova no estaba mal. A continuar la travesía.

1. Habrán más entregas para traerte más recuerdos, lo único que me falta es tiempo... Un abrazo