Sallent - Serra-sanç - la Pineda - Serraïma

GR4 Pinós - Serraïma i GR 4.3 Serraïma - Sallent

Per continuar amb el GR 4, que he deixat abandonat durant molts anys, havia d'inventar-me alguna manera de pujar des de Sallent cap a Serraïma, on ho vaig deixar l'últim cop (aquí). La veritat, les etapes d'aquest GR estan bastant mal pensades, ja que ni a Sagàs, ni a Pinós, ni a Cornet (teòrics finals d'etapa) hi ha combinació possible de transport públic; per això vaig haver d'inventar una equació de tercer grau i dues jornades ben llargues per fer el tram entre Borredà i Sallent, baixant fins aquí pel GR 4.3 des de Serraïma. Així que el més normal, per tornar al traçat del GR, hauria estat tornar a pujar per la mateixa variant per completar el tram fins a Cabrianes.

Doncs no. Amb una mica d'imaginació, uns quants tracks de Wikiloc i ganes de caminar i de descobrir món, em vaig treure de la màniga una volta pel barranc de Cornet i les modestes serres que envolten Sallent i Balsareny, ascendint dos turons igualment modestos i descobrint alguna ermita romànica de les que tant m'agraden i alguna casa païral amb molta història al darrere. Tot i que per no enrollar-me massa, ho divideixo en dues parts: aquesta primera, de Sallent a la cruïlla sobre l'església de Sant Pere de Serraïma, passant per Serra-sanç, el Puig Tarrés, el Graner, la Pineda i Sant Sadurní

Track total sobre mapa 1:50.000 de l'ICC
- En verd: Sallent - Serra-sanç - Puig Tarrés - la Pineda - Cruilla Serraïma
- En blau: GR 4 Cruïlla Serraïma - Montcogul - Ctra. Cabrianes - GR 4.3 Sallent
- En vermell: GR 4 Pinós - Cruïlla Serraïma i GR 4.3 fins a Sallent

Track total (Sallent - Serraïma - Ctra. Cabrianes) a Wikiloc

Perfil total i més dades

A tocar del camp de futbol surt una pista que recorre la vall de la riera de Cornet fins enllaçar amb la carretera de Balsareny a Avinyó, coincidint amb el traçat del PR C-133. Començo a caminat tot resseguint-la i deixant enrere Sallent, pujant cap al nord

photo P1110815BarrancdeCornetSallent.jpg

En deu minuts em desvio a l'esquerra, la vall va quedant a sota

photo P1110816BarrancdeCornet.jpg

No trigo gaire en trobar una barraca de vinya a la vora de la pista; n'hi haurà més al llarg del dia

photo P1110818Barraca.jpg

Poc després deixo una nova pista a l'esquerra i arribo al Pla de Serra-sanç, altiplà que s'estèn al nord de Sallent, entre la vall del Llobregat a l'esquerra i la de Cornet a la dreta. Des d'aquí ja puc veure molt a prop...

photo P1110820Serrasanccedil.jpg

...les runes del Mas de la Saleta...

photo P1110821LaSaleta.jpg

...situat ben a prop del primer punt interessant del dia: l'església de Sant Miquel de Serra-sanç

photo P1110822SantMiqueldeSerrasanccedil.jpg

L'església ja apareix citada a l'any 915, malgrat que la construcció actual és originària del s. XII

photo P1110823SantMiqueldeSerrasanccedil.jpg

Al costat mateix hi ha el mas de Serra-sanç, que dóna nom a aquestes contrades, i també a prop s'amaguen les restes de la torre de Serra-sanç, que no vaig visitar. Sembla ser que per aquí va morir el comte Guifré el Pilós, ferit després d'una batalla.

Torno a la pista anterior, deixant enrere la Saleta, i segueixo la pista en direcció nord, envoltat de prats...

photo P1110828PladeSerrasanccedilSerratdelAlou.jpg

...i boscos

photo P1110829SerratdelAlou.jpg

No hi ha gaire varietat fins que al fons entre els arbres apareixen les antentes que donen nom al Serrat del Repetidor

photo P1110831SerratdelRepetidor.jpg

Tot i que pujo a veure'l, no té cap interès més que les antenes en sí; en canvi, per la mateixa pista els arbres es van obrint i permeten entreveure Balsareny, a tocar del Llobregat...

photo P1110835Balsareny.jpg

...amb el seu castell, vigilant de prop la població

photo P1110841CastelldeBalsareny.jpg

La vall del Llobregat baixa entre modestes serres, amb Navàs al fons, a l'esquerra. La carena que vaig seguitn continua a la dreta, sobre la carretera de Balsareny a Avinyó

(cliqueu sobre les panos per a ampliar-les)

Una mica més endavant, en arribar a un marcat collet, la pista baixa a la dreta, al vessant de la riera de Cornet. Aquí em vaig encaparrar en arribar dalt de l'últim turó de la carena...

photo P1110843BarrancdeCornetSerratdelaPineda.jpg

...tot i que l'ICC ni tant sols li posa nom, però l'ajuntament de Sallent sí que el bateja: Puig Tarrés (481 m.), primer del dia

photo P1110845PuigTarreacutes481m.jpg

I encara que s'endevina una bona vista cap a la Vall del Llobregat, i fins i tot al Pirineu si no estigués el cel mig tapat...

...la veritat és que a la baixada em vaig complicar la vida: al següent coll, el PR continua pel dret cap als Plans de Cornet i la carretera; en comptes de tornar enrere a buscar la pista anterior (o continuar el PR, una altra opció), vaig seguir un camí mig tapat que s'endinsa al bosc a mà dreta, com volent tornar al barranc, però se'm va acabar en un parell de minuts. Però entre els arbres s'intuïa la pista per la que havia vingut i que donava la volta al Puig Tarrés, així que vaig improvisar una baixada d'uns 50 m. bosc a través per no haver de donar una volta tremenda.

Sense gaire problemes apareixo en una cruilla, on agafo la pista que baixa a l'esquerra; i després de visitar una nova barraca al costat del camí, millor conservada que la primera...

photo P1110852Barraca.jpg

...vaig a sortir a la Vall de Cornet, al costat de la pista principal que la travessa i que seguiré a la dreta uns 250 m.

photo P1110853PlansdeCornet.jpg

Però abans, una nova barraca endinsada uns metres al bosc

photo P1110854Barraca.jpg

El Puig Tarrés queda a dalt, tancant la carena que domina la vall

Baixo un parell de minuts per la pista principal i gairebé se'm passa un corriol molt desdibuixat a l'esquerra...

...que baixa pel bosc fins creuar el Torrent dels Plans de Cornet, gairebé sense aigua

photo P1110857TorrentdelsPlansdeCornet.jpg

Aquí em costa de trobar la traça, tinc bastants dubtes, però girant cap a la dreta aconsegueixo anar a parar a un camí més ample que termina en un camp; no tinc més remei que travessar-lo pel marge

Un cop al cantó dret ja trobo alguna cosa semblant a un corriol pedregós; el Puig Tarrés va quedant enrere

Després d'aquest últim tram una mica dubtós, torno a terreny més estable; en arribar a un dipòsit d'aigua em trobo amb una pista, mig pel bosc mig pel camp. Al darrere s'alça el Serrat de la Pineda, que hauré de pujar d'aquí a una estona

Mentrestant, no trigo gaire en trobar una nova barraca, en bastant pitjor estat que les anteriors

photo P1110860Barraca.jpg

La pista tomba del tot a la dreta i en principi agafa direcció sud-oest per acostar-se al Serrat de la Pineda, però veig que s'ha de travessar el Mas de Vila-seca, hi ha algun rètol de prohibit el pas, i a més a més no tinc clar per on hauria de seguir després, així que per estalviar-me problemes tombo a l'esquerra a la primera que puc per acostar-me a la carretera, on em trobo amb la Casa Nova de Baix

photo P1110863LaCasaNocadeBaix.jpg

Només són uns pocs metres d'asfalt, de seguida trobo una nova pista que porta al Graner...

...passant primer per la resclosa sobre la Riera de Cornet

El Mas del Graner queda a l'esquerra, la pista no hi arriba sino que va a sortir a una altra més àmplia que ja m'és coneguda: tinc el GR4 a uns 50 m. a l'esquerra. Tot i que és una bona opció per enllaçar-lo, seria en el tram de la pujada des del Morral cap al Serrat de la Pineda i el Puig Garrofí, que ja vaig fer al desembre. Per no repetir, segueixo a la dreta al límit dels camps, en suau descens

photo P1110868SerratdelaPineda.jpg

És un tram molt agradable, ara per bosc i ara pels sembrats...

...fins que arribo, en una mica més de 20 minuts, al Torrent de la Baga del Graner, pel que no baixa ni gota d'aigua. Al costat hi ha un camí ramader que remonta la baga...

photo P1110875TorrentdelaBagadelGraner.jpg

...i puja fort enmig dels arbres...

photo P1110876BagadelGraner.jpg

...deixant a sota la Vall de la Riera de Cornet, amb el Serrat del Repetidor a l'altra banda...

photo P1110877BagadelGranerBarrancdeCornet.jpg

Dalt de tot del barranc, el camí toma a la dreta i surt a una pista d'accés a una pedrera que cau al costat mateix; un altre cop travessant els prats, al fons apareix una silueta coneguda, on es troba el punt final d'aquest sender

photo P1110879MontserratdesdelaPineda.jpg

En canvi, cap al nord, la Serra del Catllaràs al davant del Coll de Pal, entre la Tossa d'Alp i el Puigllançada, per on el GR4 travessa de la Cerdanya al Berguedà

photo P1110881TossadAlpiPuigllanccediladadesdelaPineda.jpg

Agafo primer una pista a l'esquerra i de seguida un trencall a la dreta que passa pel davant de la Pineda, masia que dóna nom a aquesta serra

photo P1110885LaPineda.jpg

Sembla que la primavera està a punt d'entrar

La Riera de Cornet ja va quedant molt a sota...

...senyal de que m'acosto a la carena del Serrat de la Pineda; uns metres abans, però, em trobo amb el GR4, que hauria de seguir a la dreta en direcció a la cruïlla de Serraïma, on el vaig deixar l'últim cop. Però aquí també vull inventar-me una variant, tot sigui per innovar: pujo per la pista com si fés marxa enrere fins arribar al coll que separa el barranc de la Riera de Cornet del de la Riera de la Gavarresa; aquí seguiré la pista que recorre la carena cap al sud, començant a guanyar vistes sobre les serres del Moianès, a l'altra banda...

photo P1110889CatllaragravesiSobrepunydesdelSerratdelaPineda.jpg

...o sobre el Puig Garrofí, enrere, que ja vaig pujar, i els Rasos de Peguera nevats al fons...

photo P1110892PirineuiPuigGarrofiacutedesdelSerratdelaPineda.jpg

...o sobre el Cadí i el Port del Comte, ben farcits de neu

photo P1110891PirineudesdelSerratdelaPineda.jpg

Però si hi ha una panoràmica que destaca, és la serralada de Montserrat

photo P1110890MontserratdesdelSerratdelaPineda.jpg

Així doncs, un camí ben plàcid...

photo P1110893SerratdelaPineda.jpg

...fins que baixa cap a la dreta i sempre sobre la carena, un corriol condueix al cim de Sant Sadurní (581 m.), on es troba l'ermita del mateix nom

photo P1110895SantSadurniacute579m.jpg

Originària del s. XIV, va ser destruïda per un llamp a finals del XVIII; tot i això es va reconstruir amb l'ajuda de tots els avinyonencs...

photo P1110896SantSadurniacute.jpg

...tal i com consta a la làpida que corona l'entrada

photo P1110898SantSadurniacute.jpg

Un cop coronat el cim i visitada l'ermita, torno uns 100 m. carena enrere per baixar, ara sí, en direcció oest per un corriol que ben aviat trobarà la pista que baixa del Serrat de la Pineda i que ja vaig recórrer uns mesos abans...

photo P1110901Serraiumlma.jpg

...fins que en la següent bifurcació, la variant GR 4.3 , ja coneguda, baixa cap a Sant Pere de Serraïma i Sallent, mentre que el GR4 planeja a l'esquerra cap a Sant Martí de Serraïma. Cosa que per no fer-me encara més pesat, vindrà en una propera edició

photo P1110902CruilladeSerraiumlma.jpg

1. Hola! he vist el recorregut que vas fer en el meu poble! sóc de Sallent.
    Voldria visitar l' ermita de Sant Sadurní. A la foto he vist que està amb candau.
    No puc entrar? ja sé que no té sostre, però crec que seria xula per fer unes fotos. Que m' aconselles?

2. Hola, doncs suposo que la millor forma per entrar-hi deu ser parlar amb el propietari, normalment a l'ajuntament et podran informar, o potser a la mateixa església de Sallent... No sabria què més dir-te

1. he anat i he pogut fer unes fotos fantastiques! gracies!