Roca de la Guàrdia i Turó de Bellver des de Tona

Quan alguns encara celebraven el canvi d'any, vaig voler començar el 2014 de la manera que més m'agrada: un volt per les muntanyes més modestes, més properes, menys conegudes i menys massificades. De fet, a qualsevol lloc m'hauria estranyat de trobar-me gaire gent un primer de gener, però no se sap mai...

Buscant doncs alguna cosa fàcil i assequible a prop de casa, que em permetés anar a dinar amb la família, em vaig inventar aquesta combinació des de Tona que permet assolir un dels "100 cims" del llistat de la FEEC i un altre cim secundari amb molt bones vistes, tot això en combinació amb el PRC-43, que recorre els voltants d'aquest municipi d'Osona. Es pot fer en una matinal sense cap complicació, visitant a més a més un parell d'ermites romàniques i el bonic (i petit) poble de Collsuspina

Track sobre mapa 1:50.000 de l'ICC - Cliqueu a sobre per a ampliar

Surto doncs de casa quan molts encara estan de festa i pel camí m'emporto algun ensurt per culpa d'algun imbècil que no té millor manera de celebrar el Cap d'Any que posant en perill la seva vida i la dels demés. A part d'això, vaig pràcticament sol per la C-17 fins a Tona, on arribo cap a les 9h del matí. Un cop al centre de la població, busco la carretera que enllaça amb la N-141 en direcció a Collsuspina i Manresa, i poc abans de sortir del poble deixo el cotxe en una placeta, començant a caminar cap al sud, en direcció al camp de futbol.

El matí ha començat fred, com correspon normalment al primer dia de l'any. Per sort la boira no envaiex la plana d'Osona i aixeca ràpidament, permetent veure el Montseny a l'altra banda

photo P1010243MontsenydesdeTona.jpg

Al límit entre els camps i el suau pendent de la muntanya, els senyals del PR em guien cap a Vilageliu. Al fons a l'esquerra ja apareixen les antenes del Castellar (que entrava en els meus plans inicials, però que vaig acabant desestimant) i just a sota seu es dibuixa la silueta del Roc de la Guàrdia, primer objectiu del dia

photo P1010244RocdelaGuagraverdiaelCastellar.jpg

Deixant enrere la granja del Vilar, m'endinso per un moment en el bosc, i poc després trobo una cruïlla amb l'església de Sant Miquel de Vilageliu o Vilageriu, del s. X, tot i que modificada diverses vegades

photo P1010248SantMiqueldeVilageliu.jpg

Continuo per la pista a la dreta per apropar-me al Barranc de Güells...

photo P1010254TorrentdeGuumlells.jpg

...mentre que el Castell de Tona va quedant enrere, i a sota la població

photo P1010251CastelldeTonadesdeVilageliu.jpg

En uns 300 m., la pista es bifurca, un ramal gira a la dreta mentre que un altre baixa cap al Torrent de Güells, nom que rep el riu Congost en el seu primer tram. Pensava trobar aquí l'aqueducte de Vilageliu, però resulta que es troba uns 400 m. més avall, així que pujo per un corriol paral·lel a la dreta...

photo P1010255TorrentdeGuumlells.jpg

...tot i que era més senzill tornar a la pista, ja que per aquí em trobo amb algun petit inconvenient

Res que no es pugui superar amb facilitat, i així vaig a sortir pocs minuts més tard en un nou camí que ve de l'anterior pista, al límit entre els camps i la falda de la serra...

photo P1010258SerratdelPuig.jpg

Per aquest nou camí passo pel davant de la Font de Güells...

photo P1010259FontdeGuumlells.jpg

...i ja a l'altra banda del barranc, surto a una pista que segueixo a l'esquerra (a la dreta portaria a la carretera) per abandonar-la immediatament per un altre corriol que separa dos camps, i que té en algun tram un curiós "pavimentat natural"

Cap enrere, es veu el mas de Güells al vessant oposat, quedant per sobre del camí pel que he pujat

photo P1010262Guumlells.jpg

Apareixo novament a la pista anterior, que tomba a l'esquerra en arribar a un altre riera; uns metres més endavant la deixo un altra cop per un nou sender a la dreta, encara al costat d'uns camps, i quan aquests s'acaben m'equivoco de camí, però ja veig ràpidament que per aquí no pot ser...

Torno enrere i agafo el trencall de l'esquerra, que va a parar a la pista un altre cop. En creuar un nou torrent ja vaig intuint bones vistes de la plana ausetana...

photo P1010266TonaOsonamontseny.jpg

...però encara milloraran quan, després d'aquest últim tram de bosc...

...arribo primer al Coll de la Guàrdia, des d'on es desvia el camí que assoleix el Roc de la Guàrdia (895 m.), primer cim del dia en una mica menys d'1h30'

photo P1010273RocdelaGuagraverdia895m.jpg

Un mirador privilegiat (bé, de fet n'hi ha dos: aquest és el Mirador del Roc Gros) sobre el sud d'Osona, el Montseny enfront, la vall del Congost a la dreta...

...o el Castellar, amb les antenes a sobre, al que finalment acabaré renunciant, i el Puigsagordi al darrere

photo P1010278ElCastellardesdelRocdelaGuagraverdia.jpg

Al costat d'aquest balcó hi ha un altre punt, ben indicat, amb una excel·lent panoràmica: el Mirador del Pirineu, aquest enfocat precisament cap a aquesta serralada, cap al nord d'Osona, la serra de Cabrera i Puigsacalm. Al centre de la plana, la boirina no acaba d'aixecar del tot

(clicar sobre les panos per a ampliar-les)

Zoom sobre Tona i el seu castell

photo P1010272TonadesdelRocdelaGuagraverdia.jpg

Després d'un primer avituallament al cim, torno al coll i enganxo novament la pista, ara en direcció oest, acostant-se a la carretera fins gairebé tocar-la...

...però just abans em desvio a l'esquerra per un camí paral·lel que en creuar la pista d'accés al Castellar es converteix en un corriol que travessa el camp, en direcció a la roureda

Vaig a sortir a un camí més ample que segueixo a la dreta fins Can Jordà, un mas situat en una cruïlla de pistes...

photo P1010284CanJordagrave.jpg

...i que es troba ja situat a l'altiplà que forma la subcomarca natural del Moianès, amb bones vistes tant cap a Osona (la plana ja ha quedat amagada a sota) i Cabrera al fons...

photo P1010283CanJordagrave.jpg

...com cap al Montseny i les Guilleries, al darrere...

photo P1010286MontsenydesdeCanJordagrave.jpg

...així com cap al llunyà Pirineu al nord. La carretera passa a escassos 200 m., és el Coll de la Pollosa

photo P1010285PirineudesdeCanJordagrave.jpg

Un cop al mas, torço pel trencall de l'esquerra, a sota ja treu el nas Collsuspina. S'hi pot arribar per la pista, però prefereixo fer una petita variant per visitar aquella roureda de la dreta...

photo P1010287CollsuspinadesdeCanJordagrave.jpg

Uns 300 m. després de Can Jordà, una traça poc visible baixa entre els arbres i condueix als Tres Roures, exemplars monumentals

photo P1010291ElsTresRoures.jpg

Continuo pel mig de la roureda...

photo P1010292BoscdeCasanoves.jpg

...fins que em creuo amb l'antic Camí Ral de Vic a Manresa, que em portarà a l'entrada de Collsuspina (910 m. - 2h30')

photo P1010295Collsuspina.jpg

Es visita ràpidament: amb "epicentre" a la Creu de Terme...

photo P1010299Collsuspina.jpg

...per on travessa el que es pot considerar l'únic carrer del poble

photo P1010298Collsuspina.jpg

A l'esquerra queda l'església parroquial de Santa Maria o de la Mare de Déu dels Socors; és relativament moderna (S. XVIII-XIX) ja que l'església primitiva va ser la de Sant Cugat de Gavadons, cap a on aniré en una estona

photo P1010296Collsuspina.jpg

Així que el poble es veu ràpidament; pel carrer principal trobo marques del GR 177 i em dirigeixo a creuar la carretera mentre que cap a Ponent es dibuixa entre la boira una silueta prou coneguda

photo P1010301MontserratdesdeCollsuspina.jpg

Només creuar la N-141 passo per l'agregat de les Casetes; aquí començo a pujar suaument cap a l'esquerra

photo P1010303LesCasetes.jpg

Així vaig guanyant vistes sobre part del terreny que acabo de recórrer, amb el Castellar al fons

photo P1010305CollsuspinaielCastellardesdelOller.jpg

Igualment, sobre la pujada que em queda: el Turó de Bellver a l'esquerra i l'església de Sant Cugat de Gavadons a la dreta

photo P1010308TuroacutedeBellverSantCugatdeGavadons.jpg

Es va ascendent suaument, per pista; en assolir el Coll de Nualard, el GR 177 es desvia cap a l'esquerra, en direcció a Moià

photo P1010309ColldeNualard.jpg

En només deu minuts arribem al Mas de Bellver...

photo P1010311MasBellver.jpg

...on hi ha la desviació cap al turó del mateix nom

photo P1010314TuroacutedeBellver.jpg

També trobem al davant l'església de Sant Cugat

photo P1010313SantCugatdeGavadons.jpg

Me la deixo per després, perquè ara em planto ràpidament sobre el Turó de Bellver (1.050 m., 3h), sostre del dia

photo P1010315TuroacutedeBellver1050m.jpg

La veritat, no és gaire estètic, entre la caseta, les antenes i les restes del pas de moltes vaques de les masies veïnes. Una mirada enrere cap a la torrentera de l'Oller, per on he vingut

photo P1010326TorrentdelOller.jpg

Això sí, les vistes ho maquillen bastant, llàstima dels arbres que n'oculten una bona part: d'esquerra a dreta, el Port del Comte, Cap del Verd, Rasos de Peguera i ensija, Pedraforca, Cadí-Moixeró, Tossa d'Alp i Puigllançada...

Torno a la pista principal per arribar-me ràpidament a Sant Cugat de Gavadons (s. XII), inicialment depenent del Castell de Tona, però que en independitzar-se d'aquest va donar origen al terme de Collsuspina

photo P1010331SantCugatdeGavadons.jpg

La panoràmica des d'aquí no li té res que envejar a la del cim: cap a la plana d'Osona, Guilleries i Collsacabra

photo P1010334OsonadesdeSantCugat.jpg

I les muntanyes nevades del Ripollès, del Puigmal al Costabona (més o menys), es veuen millor des d'aquí ja que al cim hi ha el bosc just a sota que les oculta en part

photo P1010335PuigmaldesdeSantCugat.jpg

Des de l'església es baixa a creuar la pista principal, que es dirigeix cap a la urbanització Fontanelles. Al davant, el Montseny sempre omnipresent

photo P1010337MontsenydesdeSantCugat.jpg

Segueixo davallant per l'altra pista, entre els camps; en uns 10 minuts arribo a la masia de Can Regàs...

photo P1010339CanRegagraves.jpg

...i em desvio uns metres a la dreta per veure la font de Can Regàs, on neix el Congost, principal afluent del riu Besòs

photo P1010340FontdeCanRegagraves.jpg

Tornant a la pista, es fica ara al mig del bosc; quan apareix a l'esquerra el Barranc de Sant Cugat...

photo P1010341TorrentdeSantCugat.jpg

...és senyal de que ens acostem al Mas de Colldarnau (4h10'), situat al coll del mateix nom

photo P1010342Colldarnau.jpg

Sense canviar de vessant, la pista tomba del tot a la dreta i ofereix aquesta bona panoràmica sobre Tona, amb el l'Enclusa i les Guilleries al fons

photo P1010343TonadesdelaMinadeColldarnau.jpg

Uns 100 m. després de Colldarnau, em desvio a l'esquerra per un camí bastant tancat que passa pel davant d'una mina d'aigua (o un pou, no ho sé)

photo P1010344MinadeColldarnau.jpg

A partir d'aquí comença a davallar fins que l'últim tram de descens es fa una mica perdedor, perdent-se la traça; no hi ha perill, però s'ha de fer bosc a través fins a sortir a la carretera N-141 a tocar de la Bestreta, antiga casa de pagès

photo P1010345LaBestreta.jpg

En qualsevol cas, es pot seguir la pista anterior i passant pel Mas de Güells es va a sortit a la mateixa carretera, a la cruïlla de Tona, aproximadament 1 km. abans. Des de la Bestreta enfilo l'asfalt uns 100 m. al nord fins que veig una pista que va a morir als camps de la dreta, uns metres més avall. Es baixa per una mena de rasa...

...i per aquesta nova pista passo pel davant del Planell, una enorme casa pairal

photo P1010348ElPlanell.jpg

Des d'aquí, una mirada enrere cap a Colldarnau al mig, el corriol davalla per la zona més erosionada just a sota

photo P1010350SerratdeSantValentiacute.jpg

Enfront de la gran masia hi ha una cruilla, continuo pel trencall de l'esquerra (tot recte s'arriba a la carretera de Tona)...

...i a uns 300 m., davant d'una altra casa, tombo a la dreta per un camí que es va estretant fins convertir-se en un estret corriol que separa dos camps

No triga gaire en ficar-se entre els arbres per anar a buscar una nova pista, que cap a la dreta va a sortir al Passeig de la Suïssa de Tona

photo P1010353TonaMontseny.jpg

Al final d'aquest es troba la cruïlla amb la carretera de Manresa, on m'espera el cotxe, donant així per acabada la primera sortida de l'any

1. Eeeiiiiiiiiisss CRACK, amb les teves explicacions donen ganes de posar-me les botes, el camel-back i alguna cosa per menjar i sortir directament cap a la muntanya!!!! No pares, que sàpigues que me les vaig apuntant totes eh??? Petonets!!!

2. Doncs ja trigues, jejejeje... Això si, no intentis fer-les totes de cop, que trigaràs un any! Unaabraçada