PR C-42: Taradell i l'Enclusa

Una sortida matinal ben aprofitada i molt xula. Furgant una mica per la web de la FEEC vaig descobrir el PR C-42 pel voltant de Taradell, una zona tant atractiva com desconeguda per a mí, al sud d'Osona, al límit entre el Montseny i les Guilleries. El sender recorre el vessant sud-oriental del terme municipal i permet pujar el cim de l'Enclusa, inclòs al llistat dels 100 Cims, així com visitar les restes del Castell de Taradell. Com a única crítica: la senyalització desastrosa, és pràcticament obligatori portar el track a la vista durant gairebé tot el recorregut

Deixo el cotxe en un aparcament a l'entrada de la carretera que ve de la C-17 i retrocedeixo uns metres fins una rotonda. Començo a caminar en direcció nord, passant primer pel davant del cementiri

photo P1090177CementirideTaradell.jpg

De seguida em trobo la ronda de Ponent, que segueixo a la dreta durant uns 250 m. fins al pont de la Riera de Taradell; sense creuar-la, la segueixo a la dreta, el Molí de Més a Prop cau a l'altra riba

photo P1090178Moliacutedemeacutesaprop.jpg

Ràpidament apareix la torre de Sant Genís entre els arbres, dins la població, i a l'altra banda de la riera un edifici també molt emblemàtic de la localitat

photo P1090179LaFagravebricavellaSantGeniacutes.jpg

La Fàbrica Tèxtil "el Tint", que a l'igual que el molí, feia servir les aigües de la riera per funcionar

Tot seguit arribo a un punt neuràlgic del poble i de la ruta, el Parc de la Font Gran, amb el seu plàtan monumental. La font ja es troba documentada al s. XIII

photo P1090181ParcdelaFontGran.jpg

Aquest és el teòric punt d'inici / final del PR, tot i que em va venir millor de començar-lo per la rotonda de la carretera de Tona. El camí segueix la riera uns 100 m. fins sortir a un carrer; de seguida es troba un pont per on es travessa la riera i es va a buscar, cap a la dreta, l'inici de la carretera de Viladrau i Seva. Cal seguir aquesta uns 250 m. a la dreta fins arribar a les últimes cases del poble, llavors un corriol es va separant per l'esquerra, passant uns metres per sobre

photo P1090184CarreteradeViladrau.jpg

Ja hem deixat enrere Taradell...

photo P1090185Taradell.jpg

...i el PR es dirigeix ara a les Planes del Bou, amb el bosc a una banda i els camps a l'altra

photo P1090188ElBou.jpg

Però abans, en arribar a la Pedrera...

photo P1090190LaPedrera.jpg

...cal desviar-se a l'esquerra,  i de seguida a la dreta trobem una magnífica alzina monumental, l'Alzina del Pujol...

photo P1090192AlzinadelPujol.jpg

...que òbviament agafa el nom del mas que té al davant, el Mas del Pujol. Pot considerar-se aquesta bassa com una reserva biològica, ja que alberga exemplars de totes les espècies d'amfibis de la comarca

photo P1090193ElPujol.jpg

En pocs metres el PR gira a la dreta cap a una pista, la creua i baixa per un corriol a una àrea recreativa amb una font, al costat del Torrent de Santa Eugènia

photo P1090195TorrentdeSantaEugegravenia.jpg

Al davant hi ha la urbanització la Plana Miranda, el PR se'n va cap a la dreta entre el torrent i un dels vials, però abans segueixo aquest  en direcció contrària un parell de minuts per anar a fer una ullada a l'ermita de Sant Quirze de Subiradells, segle X, senzilla però preciosa

photo P1090196SantQuirzedeSubiradells.jpg

Torno a l'àrea recreativa i al PR, el corriol va al límit de la urbanització i aviat s'allunya del rierol per pujar a guanyar la carena, fins que troba una rotonda a la cruïlla d'un carrer i una pista. Al darrere hi ha la masia de l'Hostal del Bou, del s. XVIII, força restaurada; i al fons comença a aparèixer els turons que envolten la Plana de Vic

photo P1090201LHostaletdelBou.jpg

Des d'aquí es pot seguir la pista o un camí que segueix igualment la carena i que s'hi acaba ajuntant; en deu minuts la pista se'n va cap a l'esquerra i un nou corriol va pujant...

...i comença a oferir bones vistes, tot i que mitigades per la calitja, sobre la part oriental d'Osona, amb la Serra de Cabrera a la dreta...

(Cliqueu sobre les panos per a ampliar-les)

...així com sobre la capital de la Comarca i la seva plana...

photo P1090213Vic.jpg

Després d'un quart d'hora el sender es bifurca; seguim pel que més puja, sempre damunt de la carena, que es torna molt frondosa...

..fins que, en dues hores des de Taradell, arribo al Turó de l'Enclusa (868 m.)

photo P1090217LEnclusa868m.jpg

Si bé el cim es troba pràcticament envoltat d'arbres, uns metres més endavant hi ha una talaia que permet millors vistes: cap al Montseny...

photo P1090218MontsenydesdelEnclusa.jpg

...els afores de Viladrau, les Guilleries...

...el Puig l'Agulla, següent en la carena cap al nord, els Cingles de Savassona al darrere, els de Tavertet i el Far, més allunyats, a la dreta, i el Cabrerès a l'esquerra...

photo P1090225PuiglAgullaCabreraiCinglesdeTavertetdesdelEnclusa.jpg

...així com sobre la plana de Vic i les primeres estribacions del Montseny, al fons les serres del Moianès

Després d'esmorzar amb aquestes vistes, torno a posar-me per la feina. Per baixar del cim cal superar un petit ressalt rocós...

...continuant per sota d'una bauma...

...i és que les roques que formen el cim de l'Enclusa i la talaia veïna es troben uns metres elevades sobre la carena

photo P1090239LEnclusa.jpg

Sense més història, en 10 minutets baixo a la Collada de Mansa, on passa la carretera de Taradell a Viladrau i Seva i on em creuo amb el GR 2. El més lògic seria seguir-lo, però el PR baixa cap al Torrent de Mansa per tornar a pujar després fins la carena que tenim enfront i que amaga al darrere un altre dels atractius del dia

photo P1090244RoquesTrabucaires.jpg

Així que enceto un curt descens, primer per pista, planejant després fins creuar el torrent i remuntant els últims metres per un estret corriol...

...fins assolir aquesta nova carena, on m'aparto momentàniament del PR per visitar el Castell de Taradell (o de Can Boix)

photo P1090247CastelldeTaradell.jpg

Situat també a sobre d'unes penyes, es troba documentat ja l'any 893

photo P1090248CastelldeTaradell.jpg

La veritat és que en queda ben poca cosa...

photo P1090254CastelldeTaradell.jpg

...però com tot bon castell, gaudeix d'unes molt bones vistes, començant pel proper Turó de l'Enclusa, d'on he baixat

photo P1090260LEnclusadesdelCastelldeTaradell.jpg

...la ciutat de Vic i una calitja que difícilment deixa entreveure algun dels cims pirinencs...

...bé, més que veure's, el Puigmal es pot endevinar...

photo P1090259PuigmaldesdelCastelldeTaradell.jpg

...i cap a l'altra banda, el sud d'Osona i el Moianès

De tornada, baixo de dalt de la penya a "terra ferma"...

photo P1090262RoquesdelCastelldeTaradell.jpg

...aprofitant per fer un contrallum amb una de les finestres que encara està sencera

photo P1090263CastelldeTaradell.jpg

I torno en pocs minuts al PR, que careneja un altre cop

photo P1090264RoquesTrabucaires.jpg

Després d'un tram de suau pujada força interessant, entre mig de penyals molt semblants als de l'Enclusa o el castell, però que s'han anat desmoronant...

photo P1090265RoquesTrabucaires.jpg

...arribo al cim de les Roques Trabucaires, des d'on miro enrere cap a l'Enclusa. La veritat, ni tant sols em vaig adonar que era un cim; no el tenia assenyalat a cap mapa i no me'n vaig adonar

photo P1090266LEnclusadesdelColldeTaradell.jpg

D'aquí baixo de seguida al Coll de Taradell, des d'on es pot accedir en pocs minuts al Puiggrifó. Continuo per una pista a la dreta fins al següent coll, on retrobo les marques del GR 2, que seguiré per una ampla pista cap al sud-oest, sempre carenejant

photo P1090268CarenadelPiGros.jpg

Al cap d'1 km. el GR baixa cap a Seva, continuo uns pocs metres més per la pista fins que trobo un camí a l'esquerra, que cal seguir amb atenció ja que té diversos trencalls

photo P1090270CarenadeGoitallops.jpg

Es flanqueja uns 400 m. pel vessant sud de la Carena de Goitallops, entre mig de l'alzinar...

photo P1090271CarenadeGoitallops.jpg

...trobant alguna roca que no ha resistit el pes dels anys...

photo P1090272RocaMalesa.jpg

...i cal parar atenció perquè amb tant de corriol que hi ha, no és difícil que se'ns passi un desviament a la dreta, que va a sortir a un camí més ample, al límit de la urbanització les Pinediques, cau uns metres més amunt

photo P1090275CamiacutedeGasala.jpg

Passada una nova cruilla, on agafa el camí de l'esquerra, el camí va perdent alçada i passa pel davant del Mas Gasala, del s. XI, reconvertit en turisme rural

photo P1090276Gasala.jpg

A partir d'aquí el PR va tombant a la dreta per encarar els últims kilòmetres en direcció a Taradell, deixant a un costat Can Talaia...

photo P1090278LaTalaia.jpg

...fins que s'arriba en menys de 10 minuts a la carretera de Sant Miquel de Balenyà. El més curt seria seguir-la en direcció al poble...

photo P1090279Taradell.jpg

...però el PR se'n va cap a l'altra banda, a l'esquerra, per tal de donar la volta al camp de golf que hi ha al davant pel costat contrari; a la següent cruïlla es desvia a la dreta pujant pel Serrat de l'Oliaire, amb vistes cap al Casal de Mont-rodon i la Serra de Font Joana, a l'altra banda de la Plana

photo P1090280Mont-rodon.jpg

Seguint per la pista, aviat es deixa el golf enrere

photo P1090282LaRiereta.jpg

En creuar la Riereta, la pista torna a pujar i a uns 200 m. ens hem de desviar a l'esquerra pel mig del bosc, per un corriol que puja cap a les primeres cases del poble i que, convertit en passeig, apareix enfront del poliesportiu...

photo P1090285Taradell.jpg

...per tornar de seguida al punt d'inici a la rotonda, no sense fer abans una ullada de lluny a l'església de Sant Genís de Taradell

photo P1090286Taradell.jpg

1. Hola Carles, nosaltres vam fer una ruta molt semblant a aquesta a finals d'estiu. L'Enclusa és un cim xulo i amb bones vistes. Poc abans d'arribar al cim vam desviar-nos a les Cuines d'en Rocaguinarda, un altre lloc amb història de la regió. Salut!

2. aupa Marc, ja vaig veure que també us vau acostar al Puiggrifó... Jo la veritat és que no vaig estudiar gaire la ruta i em vaig dedicar a seguir el track del PR; així que ja tinc excusa per tornar. Una abraçada