GR 11: Espot - La Guingueta d'Àneu

Anterior: Restanca - Espot

Després de la pallissa del dia anterior, i encara havent dormit més hores que un rellotge, no em veia amb cor de continuar el GR tal i com tenia previst fins a Estaon. Curiosament, per una vegada no vaig tenir problemes de genolls, però és que em sembla que em feia mal la resta d'articulacions del meu cos, i sobretot els peus. Només aixecar-me del llit (a l'hora que em va donar la gana, això sí) ja vaig veure que el millor que podia fer era emprendre una més que digna retirada, després de quatre dies i 70 km. pel bell mig del Pirineu. I encara que m'ho vaig prendre amb tota la tranquil·litat del món, vaig haver d'estar pendent del rellotge ja que cap a les 14h30 sortia de la Guingueta l'únic autobús directe a Barcelona. L'etapa (o millor dit la mitja etapa) no té cap dificultat, el més destacable seria una forta pujada en creuar el riu Escrita, una fotesa després del que porto acumulat

Track sobre mapa "Alt Pirineu" de l'Ed. Alpina

Surto d'Espot a una hora que en altres circumstàncies seria molt intempestiva, passades les 10 del matí... El GR comença per una pista per la riba dreta de l'Escrita

photo P1090137Espot.jpg

Inicialment un camí molt plàcid, planejant entre mig de pastures i sembrats

photo P1090138ValldelEscrita.jpg

En uns 20 minuts s'arriba a un trencall, un sender baixa a l'esquerra a creuar el riu, primer envoltat pels faigs...

...i després per dins d'una agradable pineda

No faltarà l'aigua, més d'un rierol baixa de les muntanyes

En deu minuts més el camí creua l'Escrita, que davalla cap a la Noguera Pallaresa...

photo P1090146RiuEscrita.jpg

De seguida se surt a la carretera d'Espot, enfront hi ha una rampa que puja cap a la d'Estaís; es creua aquesta i després de flanquejar a l'esquerra, comença el tram més dur del dia, seguint una línia elèctrica. No és gaire cosa, però tal i com tinc les cames desitjo que no duri gaire. I efectivament, havent superat uns 100 m. de desnivell des de la cruilla, arribo a una mena de collet al costat d'un pal d'electricitat i de seguida surto a una pista. A sota s'obre la Vall d'Àneu, i al davant intento endevinar gairebé amb terror la rampa que m'esperaria per pujar al Montcaubo; si em quedaven ganes, se'm van passar en veure això

photo P1090148ValldAgraveneuloCaubo.jpg

Però en fi, ara la pista planeja i passa a l'obaga, per un bosc ben humit, fins que arribo a Estaís (1.400 m.- 1h), amb la seva església de Sant Esteve (s. X), típica del romànic del Pirineu català

photo P1090150Estaiacutes.jpg

Remunto pel que sembla l'únic carrer cap a la part alta del poble

photo P1090152Estaiacutes.jpg

Aquí mor la carretera; la segueixo uns 150 m. fins a un revolt, on surt un camí a l'esquerra que planeja entre camps i que permet molt bones vistes: a l'altra banda de la Noguera s'obre el Barranc de Berròs, coronat per la carena que baixa del Moncaubo

photo P1090157BarrancdeBerograves.jpg

Ara cap al final de la Vall d'Àneu; al fons s'alça el Pui d'Urdosa, sota el qual se situa Llavorsí

photo P1090162ValldAgraveneu.jpg

I cap enrera, les pistes d'esquí d'Espot baixen des del Muntanyó i el Bony de les Picardes

photo P1090160ElMontanyoacuteBonydesPicardes.jpg

En poca estona el camí passa novament a l'obaga; abans d'entrar al bosc, tenim aquesta bonica ullada sobre la Vall d'Àneu. A la dreta hi veig el final de l'etapa, al costat del Pantà de la Torrassa

photo P1090163PantagravedelaTorrassaValldAgraveneu.jpg

De l'altra banda, la Solana de Dorve: el GR comparteix el primer tram amb la carretera i després remunta tot el barranc fins arribar a la carena, passant a l'altra vessant molt a prop del cim del Montcaubo

photo P1090164SerratdeDorveloCaubo.jpg

Però això serà en una altra ocasió, perquè aquesta vegada no arribaré a creuar la Noguera Pallaresa. Cap al nord s'alça la carena fronterera, amb l'Estanyardo al mig i el Mont-roig una mica a la dreta

photo P1090165BarrancdUnarreMot-Roig.jpg

El camí surt a la carretera, continuació de la d'Estaís, gens transitada, i així xino-xano de seguida apareix a tocar el següent objectiu

photo P1090166Jou.jpg

Arribo a Jou (1.10 m. - 2h15') després d'uns 2 km. d'asfalt; una ràpida ullada a l'església de Sant Pere, aquesta del s. XVIII, substituint una anterior...

photo P1090170SantPeredeJou.jpg

...i enceto l'últim tram pel camí que baixa cap al cementiri, molt a prop del Riu de Jou

Ara sí que deixo enrere, amb una mica de pena, aquestes muntanyes...

photo P1090173SerratdeSantJaume.jpg

...perquè després de passar per les Bordes de Riu...

photo P1090175BordesdeRiu.jpg

...arribaré a la Guingueta d'Àneu (960 m. - 3h), final d'aquesta curta etapa i d'aquesta llarga travessa , on després de dinar, agafaré l'autobús de tornada...

photo P1090176LaGuinguetaPantagravedelaTorrassa.jpg

...al mòdic preu de 37 euros; ho sento però per la propera vegada, que no trigarà gaire, em sortirà més a compte venir en cotxe