Del Vallès al Llobregat: Serres de Collcardús i de l'Hospici

Al final, a base d'anar pujant, no sé si acabaré amb tot el llistat dels 100 Cims de la FEEC però ja em vaig acostant de mica en mica als 100, i gairebé sense voler... Buscant una sortida propera a Barcelona i sense gaire dificultat, vaig veure tres "centenaris" molt propers i que es podien enllaçar en el mateix dia, pràcticament en una matinal: el Turó del Ros, el Puig Cendrós i Sant Salvador de les Espases. La veritat, només havia sentit parlar d'aquest últim, per l'església i les restes del castell que hi ha al cim. Però ja posats, vaig inventar-me un itinerari per poder enllaçar-los tots tres (i algun més), començant a l'estació de Viladecavalls i acabant a la de l'Aeri de Montserrat, a tocar del riu Llobregat. I vaig prendre bona nota d'altres muntanyes de la zona per a una propera ocasió.

Track sobre mapa de l'ICC - Cliqueu a sobre per a ampliar

El tren em deixa a l'estació de Viladecavalls; enfront de l'edifici passa l'autopista Terrassa-Manresa

photo P1090287EstacioacutedeViladecavalls.jpg

Començo a caminar per la part del darrere, en una placeta de la urbanització Can Corbera, pujant per un dels seus carrers per anar a trobar el camí d'accés al restaurant Sant Lluís; de seguida deixo enrere la urbanització i continuo amunt per pista uns 10 minuts més, fins arribar a una cruilla (1,1 km)

photo P1090288ColldelaBarromina.jpg

Aquí la pista segueix planera a l'esquerra, però a sobre tinc el primer turó del dia, un apèndix de la Serra de Collcardús; Em desvio per un camí més estret a la dreta; ràpidament giro cap a un corriol que puja a l'esquerra, sempre pel bosc

En arribar a la carena torno a canviar de direcció, ara cap a l'oest, assolint tot seguit el Turó de la Barromina (475 m.)

photo P1090292FalsaBarromina.jpg

A remarcar que, tot i la incorrecta senyalització del pal indicador, el punt més alt es troba situat 100 metres més endavant, segons el meu GPS i el mapa de l'ICC, i per tant seria allà on s'hauria d'indicar el turó (per si de cas també m'hi vaig fer foto, però amb el careto que em va sortir prefereixo posar aquesta).

La pena és que, entre que està envoltat d'arbres i que el dia no aclareix del tot, les vistes no acaben de fer el pes: l'autopista en primer terme, la Creu dels Tres Batlles (i les seves urbanitzacions) al mig, i la Serra de Collserola al fons

photo P1090293CollseroladesdelaBarromina.jpg

Cap al nord s'intueixen les faldes de la Serra de l'Obac

photo P1090294LaMoladesdelaBarromina.jpg

Segueixo pel corriol en direcció oest, entre els arbres s'albira el "Castell" de Can Boixeres o Sant Lluís, de principis del segle passat, actualment reconvertit en restaurant

photo P1090298SantLluisTuroacutedelesBoixeres.jpg

Baixo fins al següent collet (420 m.), on em retrobo amb la pista anterior, l´últim tram és asfaltat, fins l'entrada al restaurant. Em sembla que no és un lloc per venir a esmorzar botifarres amb la colla d'amics

photo P1090299SantLluiacutes.jpg

La pista continua a la dreta, en direcció a aquell coll

photo P1090301ColldeCanBoada.jpg

Es deixa una pista que baixa i en uns 20 minuts s'arriba al Coll de Can Boada, enrere queda el Turó de la Barromina

photo P1090306TuroacutedelaBerrominadesdelColldeCanBoada.jpg

Des del coll se segueix un camí més estret a la dreta, que en pocs metres comença a enfilar-se; entre els arbres apareixen les antenes que identifiquen el proper objectiu

photo P1090307TuroacutedelRos.jpg

Després d'una curta però dura pujada, s'arriba al collet previ al cim

photo P1090309ColldelTuroacutedelRos.jpg

Cap a la dreta, un passeig fins al Turó del Ros (635 m. - 1h30'), primer centenari del dia

photo P1090310TuroacutedelRos636m.jpg

Aquí tinc una mica més de claror, però no gaire... El Vallès i el Baix Llobregat s'haurien de veure aquí sota

I molt tímidament, unes formes rocalloses recorden on es troba situada la muntanya de Montserrat

photo P1090315MontserratdesdelTuroacutedelRos.jpg

Una pista arriba fins al mateix cim pel vessant contrari de la Serra de Collcardús; es pot seguir-la o bé tornar al coll. En tot cas, sembla que en quant començo a baixar, el cel va aclarint

photo P1090321SerradeCollcarduacutes.jpg

Fins i tot apareix la Mola llunyana, enterbolida encara per la boirina

photo P1090322LaMoladesdelaSerradeCollcarduacutes.jpg

La pista perd alçada ràpidament fent ziga-zagues fins enllaçar amb una altra per la dreta, que ve de Collcardús, a 1 km., a la carretera de Terrassa a Monistrol. Continuo baixant, a l'esquerra, mentre que al davant van apareixent els cingles (i les urbanitzacions) que envolten Vacarisses

photo P1090327CinglesdeVacarisses.jpg

En un quart d'hora s'arriba a una trialera, aquí cal deixar la pista i baixar en direcció al fons del barranc, on es pot veure la via del tren amb l'autopista a sobre, fins i tot el petit túnel per on passa la pista per la que pujaré al Coll del Pla del Fideuer, al mig; a la dreta queda la Carena de Torrella i a l'esquerra la Creu de Saba, que amaga al darrere el Puig Cendrós, següent objectiu

photo P1090330PuigVenoacutesCarenadelaTorrella.jpg

El camí queda tallat per la via del tren, la travesso amb atenció i continuo després cap a la Riera de la Torreta

photo P1090333RieradelaTorre.jpg

Des d'aquí arribo a la carretera de Vacarisses a Olesa i agafo la pista que passa sota l'autopista i que es dirigeix cap a un restaurant; una mirada enrere cap al Turó del Ros i el barranc pel que he baixat

photo P1090334TuroacutedelRos.jpg

Deixo la pista per un desviament a l'esquerra que puja per la falda de la Creu de Saba o Puig Ventós (els dos cims de la mateixa muntanya)...

...amb vistes sobre la Carena de Torrella, a l'altra banda del barranc

photo P1090339CarenadeTorrella.jpg

Finalment arribo al Coll del Pla del Fideuer (9,46 km. - 3h), deixant enrere el barranc per on he pujat i la Serra de Collcardús al darrere

photo P1090342TuroacutedelRosdesdelPlaFideuer.jpg

Aquí ja es veu Montserrat ben clar; primer em trobo a la dreta el camí de Sant Salvador, però això vindrà després. Continuo pel camí principal i de seguida arribo al trencall que puja al següent cim del dia, a l'esquerra

photo P1090344MontserratiPuigCendroacutesdesdelPlaFideuer.jpg

El camí més ample baixa a Olesa; en deu minuts em planto al Puig Cendrós (500 m.)

photo P1090345PuigCendroacutes499m.jpg

A la tercera, per fi, puc gaudir de bones vistes; la pena és que aquesta zona va patir grans incendis a mitjans i finals dels 80 i tot i que s'ha anat recuperant, no hi ha una gran massa boscosa. Al davant destaca Montserrat, amb la Serra de Can Rubió a l'esquerra i el Pla de les Bruixes a la dreta; pel mig baixa el Llobregat. Darrere aquell arboç que hi ha més o menys al centre s'amaga Sant Salvador de les Espases

Cliqueu sobre les panos per a ampliar-les

El Turó del Ros a l'esquerra de tot, Creu de Saba o Puig Cendrós (ara no se quin és quin) més a la dreta, Turó de la Gronya al mig i Olesa de Montserrat al fons de la vall

La Carena de Torrella, amb la Serra de l'Obac i Sant Llorenç del Munt al fons

Zoom sobre el monestir

photo P1090354MonestirdeMontserratdesdePuigCendroacutes.jpg

Torno cap al Pla del Fideuer...

photo P1090356PladelFideuerCarenadeTorrellaiTuroacutedelRosdesdePuigCendroacutes.jpg

...on m'emporto un petit ensurt: aquest va estar donant voltes una bona estona, va deixar un bomber al coll i després el va passar a recollir...

Al Pla del Fideuer tombo cap a l'esquerra, ara sí, en direcció a la carena; encara em trobo un altre camí que baixa cap a Olesa pel Barranc de l'Afrau

photo P1090360BarrancdelAfraudesdePladelFideuer.jpg

En canvi el meu corriol puja ràpidament

Vaig deixant enrere el Pla del Fideuer, el Puig Ventós, la Creu de Saba i l'helicòpter

photo P1090363PladelFideuerPuigVentoacutes.jpg

Un cop dalt de les Roques de l'Afrau, torno a canviar de vessant; novament veig a sota la zona de Vacarisses, la Carena des Roure Monjo i l'extrem occidental de l'Obac

El sender baixa a l'esquerra cap al Coll de Bram; en un principi el Puig de l'Hospici (dreta) entrava en la llista de cims del dia, per després de visitar Sant Salvador, però finalment vaig canviar de plans

photo P1090368ColldelBramPuigdelHospiciMontserrat.jpg

I és que des del Coll de Bram (450 m.) cal baixar fins al coll previ a Sant Salvador, hauria de perdre gairebé 100 m. per recuperar-los després...

photo P1090369SantSalvadordelesEspasesMontserrat.jpg

Des d'aquest altre coll es desvia el camí que acabaré seguint per arribar a l'Aeri

photo P1090370TuroacutedeSantSalvador.jpg

Però primer cal pujar a visitar la capella de Sant Salvador de les Espases (s. XIV)

photo P1090371SantSalvadordelesEspases.jpg

Part del seu interior està obert, formant com una mena de refugi lliure. Un rètol informa de que es pot visitar la capella, els dijous i els diumenges, i fins i tot es venen begudes. De tota manera s'ha de travessar aquesta sala...

photo P1090372SantSalvadordelesEspases.jpg

...per pujar al cim de Sant Salvador de les Espases (405 m. - 4h10'), on es trobava l'antic castell del s. X i del que només en queden restes

photo P1090373SantSalvadordelesEspases406m.jpg

Des d'aquí es domina el barranc de l'Afrau, així com bona part de la vall del Llobregat

photo P1090374OlesadesdeSantSalvador.jpg

I cap enrere, d'esquerra a dreta: el Puig de l'Hospici, Coll de Bram, Roques de l'Afrau al mig, Coll del Pla Fideuer, amb el Barranc de l'Afrau a sota; Puig Cendrós i darrere seu el Puig Ventós; i Turó de la Gronya a la dreta, al darrere

I com sempre, Montserrat omnipresent

photo P1090377MontserratdesdeSantSalvador.jpg

Aquí decideixo deixar la Serra de l'Hospici per una propera ocasió; en tornar al coll, baixo cap al barranc pel camí indicat cap a Can Tovella

photo P1090385BarrancdeSantSalvdorTuroacutedelsDucs.jpg

Però encara em queda una última pujada fins al Coll de Sant Salvador (350 m.)

photo P1090387TossalRodoacuteiMontserratdesdeColldeSantSalvador.jpg

Baixo pel camí de l'esquerra, primer una trialera, amb compte de no deixar-me les cames...

photo P1090389ColldeSantSalvador.jpg

...perquè les motos no fan cap mal al medi ambient, no fan solcs ni erosionen el terreny, son molt respectuoses... Això segur que han estat els excursionistes... Quina gent!!!

No trigo gaire en arribar a una pista, la segueixo a l'esquerra i en uns 200 m. cal estar atents a un corriol que surt a la dreta i que baixa al fons del barranc; després de creuar-lo segueix flanquejant sota les parets del Pla de les Bruixes...

photo P1090399TossalRodoacute.jpg

... fins trobar una nova pista; aquí ja es deixa enrere la Serra de l'Hospici, el Coll de Sant Salvador queda amagat a la dreta i a l'esquerra s'alça el Turó de la Socarrada, un altre dels que tenia previstos per avui

photo P1090395TuroacutedelaSocarradaColldeSantSalvador.jpg

La pista passa primer per Can Benet i tot seguit deixa Can Tovella just a sota, convertint-se després en un agradable corriol...

photo P1090400CanTovella.jpg

...que de seguida gira cap al nord, com si es dirigís cap a la muntanya sagrada...

photo P1090397MontserratdesdeCanTovella.jpg

...però en realitat es va acostant a la llera del Llobregat...

photo P1090402ElLlobregat.jpg

No hi arribarà, ja que la via del tren queda uns metres a sota...

photo P1090404ElLlobregatSerradeCanRubioacute.jpg

Però seguint-la més o menys al costat, i després d'uns quants puja-i-baixes, no triga gaire en aparèixer el pont de l'Aeri, final de la jornada

photo P1090407PontdelAeri.jpg

Per sort vaig arribar gairebé just per agafar el tren; encara vaig tenir temps de localitzar dos puntets grocs en la immensitat de les roques

photo P1090408Aeri.jpg

1. Molt bé! Felicitats! Sóc autor d'una guia excursionista d'aquesta regió i m'ha agradat veure algú que faci el camí i després en faci una publicació!

Aquí et deixo l'enllaç al bloc de la Guia Excursionista on hi ha una curiosa publicació... (el Puigventós és la muntanya que et queda l'esquerre al Pla del Fideuer mirant a Montserrat)

1. Hola Joan, t'agraeixo el teu comentari i més venint de tú que t'ho deus conèixer al dedillo. Igualment et felicito per la teva pàgina, que segur faré servir més d'una vegada. Ja vas tenir sort d'enganxar un dia així...
      I ja posats aprofito aviam si em resols un dubte: Segons el mapa de l'ICC se li diu Puig Ventós i té 604 m., però al costat hi ha la Creu de Saba que és més alta per 2 m., és així??