Olla de Núria (i III)... i una mica més: Coll d'Eina - Puigmal - Toses

Vé d'aquí

Si és que quan se'm fica una cosa al cap, haig d'acabar-la... Al 2008 vaig començar amb la primera part de l'Olla de Núria, per la Serra del Mig (del Torreneules al Coll de la Fossa del Gegant); l'any següent la vaig continuar fins al Coll d'Eina. En aquesta ocasió, després de 4 anys d'abandonament, vaig apanyar-me un recorregut tant bonic com exigent, pujant novament al Coll d'Eina i des d'aquí, continuant l'Olla fins al Puigmal. Un cop al sostre del Ripollès, i com que ja coneixia la pujada des de Fontalba, vaig baixar fins al Coll de la Creu de Meians per terminar a Toses, perdent-me un parell de vegades en aquest últim tram (i que per tant, prefereixo no incloure al track).

El resultat final, gairebé 30 kms., molts d'ells per sobre dels 2.500 m; més de dotze hores fent el cabra, les últimes sense aigua i a tota marxa -inútilment, però amb solució inesperada- per no perdre l'últim tren; deu cims en una jornada, entre ells el Puigmal del Segre que el tenia creuat de fa anys; i per sobre de tot, la satisfacció de complir un somni...

Agafo el primer cremallera i cap a dos quarts de nou ja deixo les instal·lacions del Santuari...

photo P1080076Nuacuteria.jpg

...per refer el mateix camí que al 2009 vaig fer de baixada, començant pel pont que creua el Torrent d'Eina

photo P1080077PontdelaComadEina.jpg

L'única diferència és que ara veig el païsatge, ja que l'últim cop vaig baixar entre núvols; la Coma d'Eina se m'obre al davant, coronada pel Noufonts

photo P1080081Comadeina.jpg

En una mica més de mitja hora travesso el Torrent d'Eina (2.180 m.) i a partir d'aquí s'acaba la calma; el camí comença a guanyar alçada ràpidament. Deixo a sota la Coma d'Eina i enfront se m'alcen els cims ja coneguts: Noufonts a l'esquerra, Noucreus, Serra del Mig i Torreneules a la dreta

La cosa puja de mala manera i en uns 40 minuts arribo a una mena de collet (2.480 m.), des d'on començo a prendre consciència del que m'espera; en poques paraules: el Finestrelles a la dreta, Pic del (o Puigmal del) Segre al mig i Puigmal (Puigmal d'Err, l'autèntic per entendre'ns) a l'esquerra

Per sota encara es pot veure l'estany de Núria i algun dels edificis, així com les pistes d'esquí

photo P1080099NuacuteriaTaga.jpg

I per sobre, encara que pugui semblar un passeig, "només" 200 m. de desnivell fins al Coll d'Eina, situat a l'esquerra, encara que no s'acaba de veure

photo P1080101PuigdeNuacuteria.jpg

Lògicament, no recordava res d'aquests paisatges ja que els vaig baixar envoltat de núvols; després d'una bona estona (una horeta a ritme molt tranquil) ja m'acosto al coll, a la seva dreta el Pic d'Eina i el Noufonts

photo P1080105PicdEinaNoufonts.jpg

Aquí tenim el Coll d'Eina (2.680 m.), al darrere la Torre d'Eina, que també entrava als meus plans en un principi i que, sent una mica realista (menys mal), vaig deixar de banda

photo P1080107TorredEina.jpg

A l'altra banda de la carena, la Vall d'Eina, la Cerdanya francesa i les seves muntanyes, encara amb un bon paquet de neu

photo P1080109ValldEinaCarlit.jpg

Aquí faig la primera paradeta per recarregar energies, al darrere tinc els últims cims que vaig pujar ja fa quatre anys: el Pic d'Eina amb al Noufonts al darrere

photo P1080112PicdEinaNoufonts.jpg

Ara ja començo realment el tercer tram de l'Olla de Núria, enfront m'esperen els primers tres cims del dia

photo P1080113PuigdelColldeNuacuteriaColldeNuacuteriaFinestrelles.jpg

Per anar fent boca, el Puig del Coll d'Eina (2.775 m.); pel darrrere el Puig de Núria i el Finestrelles, primer plat fort

photo P1080114PuigdelColldEina2772m.jpg

A la dreta (nord) queda sempre la banda francesa; es veu al fons l'estació d'esquí de Font-romeu i a sobre el Carlit, el Puig Peric (dreta) i la zona de les Bulloses

photo P1080115ValldEina.jpg

En menys de deu minuts arribo al Puig de Núria (2.792 m.)

photo P1080116PuigdeNuacuteria2792m.jpg

Vistes cap a la part de Núria; cap a l'esquerra, la part que ja he recorregut, des del Torreneules o Coma del Clot al mig fins al Noufonts; a la dreta de tot el Puigmal. A sota, la Coma d'Eina per la que acabo de pujar, i més a la dreta les Gorges de Núria, per on puja el cremallera i el camí de Queralbs, fins i tot es veu una part de l'estany

Des d'aquí ja veig el que em queda pel davant: Finestrelles al mig, Pic del Segre al costat i Puigmal a l'esquerra de tot

La Vall d'Eina ja comença a quedar enrere

photo P1080123TorreiValldEinaSerratdelesFonts.jpg

Començo l'última pujada al primer "gran" del dia

photo P1080126PicdeFinestrelles.jpg

El Pic de Finestrelles (2.825 m.)

photo P1080127PicdeFinestrelles2828m.jpg

Aquí va ser on més vaig poder gaudir de les vistes, ja que a partir d'ara s'anirà ennuvolant de mica en mica. Al nord, com sempre, la Cerdanya; destaca el Puig Peric a la dreta i el Carlit a la seva esquerra

La carena que acabo de recórrer, amb el Coll d'Eina al mig

photo P1080130NoufontsInferniBastimentsdesdeFinestrelles.jpg

Al davant, alguns núvols comencen a cobrit la Tossa d'Alp en primer terme i el Cadí al fons, per on corria deu dies abans (aquí)

Ara vé el primer tram de llarga baixada fins al Coll de Finestrelles, perdent més de 200 m. d'alçada; però abans, una mica a sobre del camí que es veu a la dreta, es ressalta un cim ben modest...

photo P1080137PicdelColldeFinestrellesPuigmaldeLloSegre.jpg

...però al que s'ha de pujar, ja que hi som: Puig del Coll de Finestrelles (2.750 m.)

photo P1080139PuigdelColldeFinestrelles2749m.jpg

La Vall d'Eina ja ha quedat enrere i ara és la del Segre la que ens obre les portes de la Cerdanya

photo P1080140ValldelSegredesdelPuigdelColldeFinestrelles.jpg

Des d'aquí vaig voler tallar camí i seguir gairebé pel fil de la carena, complicant-me més del compte. És preferible tornar enrere fins al coll anterior i baixar pel corriol per arribar al Coll de Finestrelles (2.615 m.). Vista cap a la banda de Núria, amb els Torreneules a sobre i el Balandrau que es comença a cobrir

photo P1080146ComadeFinestrellesNuacuteriaTorreneules.jpg

La baixada que acabo de fer des del Finestrelles, amb el Puig del Coll de Finestrelles al davant, i el Puig de Núria a la dreta de tot

photo P1080147ColldeFinestrellesPuigdelColldeFinestrellesFinestrelles.jpg

Segona pujada del dia, més de 200 m. fins al Segre, durant la qual hi ha alguna petita elevació que enganya...

photo P1080148PicdelSegre.jpg

...ja que em pensava que alguna d'aquestes tenia nom, tot i que no m'apareixia al mapa del GPS. En una d'elles vaig trobar-me "això"; a falta de pessebre, la gent s'entreté amb qualsevol cosa

Aquí no hi ha un camí ben definit, així que vaig pujant per on ho veig més clar, intentant evitar alguna plaqueta de neu que comença a aparèixer

photo P1080157PuigmaldelSegre.jpg

Així, en una horeta des del coll, i després de tres intents infructuosos anys enrere, arribo per fi al Pic o Puigmal del Segre (2.845 m.)

photo P1080160PuigmaldelSegre2842m.jpg

A les seves faldes neix el riu que porta el mateix nom, columna vertebral de la Cerdanya; al fons el Carlit

photo P1080161ComadelSegreCarlit.jpg

Durant la curta baixada fins la següent collada (2.750 m.) tinc la grata sorpresa de trobar-me amb alguns companys de l'Agrupa, que han vingut en expedició des de Barcelona, pujant per la Vall d'Err; la majoria d'ells han anat al Puigmal, així que els veuré d'aquí una estona. Ja només em queda el Petit Puigmal del Segre, al Mig, i el rei d'aquestes muntanyes a l'esquerra, que comença a tapar-se, tot i que no passarà d'això

photo P1080165PuigmalPetitdelSegreiPuigmal.jpg

A l'esquerra del coll es troba la Coma de l'Embut, on puja la transitadíssima autopista muntanyera Núria - Puigmal

photo P1080167LEstanyolComadelEmbut.jpg

El Puigmal del Segre des del collet de l'estanyol, a la seva esquerra al darrere queda el Finestrelles

Ara em trobo amb tres elevacions que provoquen una guerra de xifres: la primera és el petit puig que uneix la carena principal amb la del Puigmal de Llo, a la dreta. Segons l'ICC, aquesta és el Puigmal Petit del Segre amb 2.810 m. L'Alpina i el meu GPS no hi estan d'acord. En tot cas, la Vall d'Err ja s'obre als meus peus

Baixo uns 5 metres i em trobo amb el collet on arriba per la dreta el camí d'Err i del Puigmal de Llo. Si no recordo malament, per aquí vam arribar fa cinc anys amb el Marc en una preciosa hivernal, en la que vam pujar tres dels quatre Puigmals (aquí). Per tant, es pot dir que aquí acabo de completar el recorregut sencer de l'Olla de Núria; però no pensava donar per acabat el dia aquí

De seguida després, una altra petita elevació, sense nom, 2.812 m. segons el GPS, des de la que es veu, retallat davant del Puigmal, un altre cim que a primera vista sembla un pel més alt...

El GPS (i el mapa de l'Alpina) em confirma que aquesta tercera és la més alta, el Puigmal Petit del Segre, amb 2.815 m.

photo P1080175PuigmalPetitdelSegre2818m.jpg

Ràpida baixada a la Collada d'Err (2.775 m.), a l'esquerra la Coma de l'Embut i enfront les de Noufonts i Noucreus, a l'altra banda del circ

photo P1080182ComadelEmbutComadelesMolleres.jpg

Ara sí em disposo a afrontar l'última gran rampa del dia

photo P1080180ColldErr.jpg

Una mirada enrere cap als Puigmals -gran i petit- del Segre

photo P1080183PuigmaldelSegreiPetitdelSegre.jpg

Aquesta ja se m'està fent dura, amb tot el que porto a sobre...

Però en mitja hora arribo per fi al sostre del dia, de l'Olla de Núria i del Ripollès: el Puigmal o Puigmal d'Err (2.914 m.) per quarta vegada

photo P1080185Puigmal2913m.jpg

El recorregut tradicional de l'Olla de Núria baixa cap a Fontalba, tram que ja vaig fer -de pujada- en la meva segona ascensió al 2005 (aquí). Ara sí que puc esborrar l'Olla de Núria de la llista de coses pendents... encara que m'hagi costat cinc anys.

Amb un ambient de centre comercial en hora punta, m'entretenc el temps just per picar alguna cosa i saludar els companys de l'Agrupa. La veritat, una de les coses que m'agraden de les muntanyes és la tranquil·litat, la solitud, la calma que s'hi respira... I aquí dalt em puc trobar qualsevol cosa menys això. Vint minutets i escampo la boira. És un dir, perquè a partir d'ara aniré cobert a mitges: el vessant espanyol cobert i el francès lliure de núvols. Torno a la càrrega, ara en baixada...

photo P1080189ColldelesClotxes.jpg

...perdent ràpidament uns 250 m. fins al Coll de les Clotxes (2.655 m.)

photo P1080191PuigmaldesdelColldelesclotxes.jpg

A l'esquerra s'obren les Clotxes del Puigmal, per aquí es pot baixar cap al Coll de les Barraques i Queralbs

photo P1080196LesClotxes.jpg

Al cap d'una estona em trobo una pista que ve a morir aquí dalt; dóna més volta però és una alternativa si no es vol seguir el fil de la divisòria. Jo continuo per la carena, amb un perfil molt més suau que no el que porto fent tot el dia; quan els núvols em deixen, puc veure el meu proper objectiu

photo P1080193TossaldelPasdelsLladresdesdelColldelesClotxes.jpg

Fins al coll encara m'he trobat amb algun grup que pujava (a bona hora, vaig pensar... passades les tres de la tarda), però a partir d'aquí, per fi, la sol·litud més absoluta. No com allà dalt, on sembla que va aclarint, a estones; per aquella coma entre el Puigmal de Llo i el Petit del Segre vam pujar amb el Marc fa cinc anys, amb neu fins als genolls

photo P1080199PuigmaldesdelColldelesClotxes.jpg

I més o menys vam baixar per aquí, en direcció a l'aparcament del final de la carretera de l'estació d'esquí

photo P1080200ComadErr.jpg

I és que, el dolent que té el Tossal del Pas dels Lladres (2.670 m.) és que és el punt més alt de les pistes d'esquí; hi arriba un telecadira, i per tant no és precisament el cim més maco de la zona

photo P1080205TossaldelPasdelsLladres2668m.jpg

Però mirant cap a l'altra banda, doncs tampoc està tan malament... El següent objectiu està molt a prop i no presenta cap dificultat; un passeig, si no fos pel que ja porto a sobre

Només cal baixar al Pas dels Lladres (2.545 m.), d'on surt un camí cap al Refugi Corral Blanc, al Ripollès, i un altre cap a Vallcebollera, a la Cerdanya francesa. La resta, es pot escollir anar per pista o pel mig de la pastura...

photo P1080213PasdelsLladres.jpg

Puig de Dòrria (2.555 m.), i van nou

photo P1080215PuigdeDograverria2555m.jpg

Des d'aquí toca no veure el Puigmal, està allà dalt, entre els núvols

photo P1080216PasdelsLladresdesdelPuigdeDograverria.jpg

Queda una llaaaaaaaaaaaarga caminada per la carena

photo P1080218SerradeGorrablancdesdelPuigdeDograverria.jpg

Molt planera, sense cap ensurt ni res destacable

photo P1080220SerradeGorrablanc.jpg

Torno a la pista, que ara seguiré una mitja horeta; la deixo en una marcada corba a la dreta, hi ha una traça de corriol que segueix pel dret, tot i que es va perdent. La qüestió és seguir la carena cap a ponent; més endavant tornaré a enganxar la pista, però aquesta baixada la vaig fer camp a través, sense cap dificultat. Mentrestant, els núvols queden a dalt i deixen passar el sol

photo P1080228PladelesSalines.jpg

De vegades m'ajuda alguna fita però no n'abunden

photo P1080230PladelesSalines.jpg

Ja fa estona que no veig ningú, i els únics que em trobo no em fan gaire cas, no sé si parlen francès o català, coses d'anar caminant per sobre de la frontera

Al mapa els noms es van succeint: Pla de Gorrablanc, Pla de Castelló, Pla de les Salines, Pla de l'Ovella Morta... Ja dónen una idea del perfil. No hi ha un arbre, sembla la desolació completa, però no sé què té que aquest tram em va encantar. Mitja volta, a la dreta queda el Puig de Dòrria, al mig el Tossal del Pas dels Lladres i més lluny les faldes del Puigmal, que no s'arriba a veure

photo P1080241PladelOvellaMorta.jpg

Aquest sí que em confirma que vaig bé. Bon minyó

Ara torno a la pista, ara la deixo, ara hi torno, ara la deixo... Així fins arribar a un coll (2.205 m.), on se separa un camínet a l'esquerra, pel vessant del Ripollès, pel qual hauria d'haver baixat després d'acostar-me en cinc minuts al desè i últim cim del dia: Coma Morera (2.220 m.)

photo P1080247CimdeComaMorera2219m.jpg

Destaca per les vistes cap a la Tossa d'Alp. Puigllançada, Serra de Montgrony i Vall de Tosses

La pista se'n va cap al cantó francès; i en comptes de tornar enrere a buscar el camí, em complico la vida baixant per la carena, seguint el filat que separa un cantó i l'altre de la frontera. No és res de l'altre mon, només que haig de travessar una zona de pins i matolls durant uns 100 m. Per això, vist el que vindrà ara, millor dóno per acabat el track al cim de Coma Morera,  no sigui que algú se li acudeixi imitar-me...

De seguida torna a aparèixer el prat i el caminet que no he volgut seguir a mà esquerra

Ara sí que em deixo de tonteries i continuo pel camí, en forta baixada, per aparèixer en uns deu minuts al Coll de la Creu de Meians, punt de pas del GR 11

photo P1080257ColldelaCreudeMeians.jpg

A partir d'aquí hi ha vàries opcions, jo segurament vaig escollir la pitjor. Seguint la carena de la Muntanya de Meians s'arriba a una pista que va a sortir a la N-152, en 1 km. a l'esquerra es troba el camí vell de Tosses (aquesta seria la més senzilla)

photo P1080259MuntanyadeMeians.jpg

Jo agafo el GR a l'esquerra, molt a prop d'una torrentera, en mig d'un preciós bosc típicament pirenaic

En arribar a una pista, novament cap a l'esquerra fins una cruilla, on el GR tira recte i jo tombo a la dreta.

No hi hauria cap problema si se segueix la pista, que va a parar a la carretera. Però com que començava a anar amb pressa perquè se m'estava fent tard per agafar l'últim tren (i a sobre m'havia quedat sense aigua), vaig agafar el primer corriol que vaig trobar, que semblava guanyar temps... I vaig acabar baixant cap a la nacional pel tallafoc d'una línia elèctrica, en una evident mostra d'insensatesa per part meva. Encara sort que no vaig trobar-me cap sorpresa i no em va anar tan malament... Només sortir a la carretera, em trobo al davant amb l'antic camí d'accés a Tosses; de baixada encara tinc temps de veure com se m'escapa l'últim tren, a punt d'entrar pel Túnel del Cargol...

photo P1080267ValldeTosses.jpg

I ja sabent que no em calia córrer, baixo més relaxat, gaudint de la Vall del Rigart, fins que l'església de Sant Cristòfol em dóna la benvinguda a Tosses

photo P1080270Tosses.jpg

Un cop aquí, ni una botiga, ni un bar, l'única fonda estava tancada... No tenia més remei que anar a dormir a Puigcerdà amb l'últim tren de pujada, per tornar l'endemà a Ribes a buscar el cotxe. Però mentre esperava a l'estació, se'm va encendre una llumeta i per primer cop en molts anys em vaig posar a fer dit, no tenia res a perdre. Doncs no vaig haver d'esperar ni cinc minuts, que em va aturar un noi que venia de la Cerdanya de córrer una cursa de muntanya i em va deixar al bell mig de Ribes de Freser... No sap el grandíssim favor que em va fer ni com li estic d'agraït

1. Que la Olla es fà en una matinal amb les mans a la butxacaaaaaa....jajajajaj..No en cinc anys.jajajajjaj..
    Ara seriossament, una gran pallissa la que t'has fotut "un rutazo". Veig que últimament per menys de 30km no t'hi posses.Eh?
    Salut i fins aviat.

2. En una matinal, amb les mans a la butxaca, a la pota coixa i en calçotets. I si a més cau una pedregada, millor
    La veritat, portava massa temps pendent i com que ja coneixia la baixada típica a Fontalba, doncs em vaig inventar aquesta. Una mica llarga, això sí...