GR 5 (3): Gelida - Can Parellada

Anterior: Olesa de B.-Gelida

La intenció, quan vam organitzar les primeres excursions del grup del Kaminito, kaminito, era fer una sortida mensual. Encara prou que en aquesta ocasió vam aconseguir enllaçar dues etapes consecutives, gener i febrer, ja que el promig que portem dins ara és d'una cada sis mesos... Amb aquest ritme, això s'allargarà més que el meu GR11 (més d'una dècada, de moment)

Aquesta és una jornada curta i senzilleta, de transició entre la Serra de l'Ordal, que deixem enrere, i la Muntanya de Montserrat, que atacarem en la propera etapa, no se sap quan. Acabarem de travessar l'Alt Penedès per encetar les primeres passes a la comarca de l'Anoia. Com sempre, deixem un cotxe al punt d'arribada, l'estació de Can Parellada dels FGC, i els altres a la sortida, el poliesportiu de Gelida, el mateix lloc on vam acabar un mes enrere.

Cliqueu a sobre per a ampliar-lo

Des del poliesportiu, baixem pels carrerons de Gelida a buscar la Plaça del Pi...

photo 2013-02-24-01Gelida-PlaccediladelPi.jpg

...i el carrer del mateix nom, que tot baixant, ens portarà a creuar l'autopista

photo 2013-02-24-02Gelida-CarrerdelPi.jpg

Només deixar enrere l'AP-7 ja veiem el que serà la tònica dominant de l'etapa

photo 2013-02-24-03LaMoladesdeGelida.jpg

De seguida sortim a la carretera de Sant Llorenç d'Hortons (BV-2249); la seguim uns pocs metres a la dreta per agafar un camí que, a l'esquerra, baixa a buscar el riu Anoia

photo 2013-02-24-05RiuAnoia.jpg

Aquí encara l'última part del seu traçat abans de vessar les seves aigües al Llobregat

photo 2013-02-24-06RiuAnoia.jpg

De moment no podem travessar-lo, hem d'avançar una estona junt al riu tot passant pel costat del polígon de la Gelidense, una antiga paperera que encara funciona

photo 2013-02-24-07LaGelidense.jpg

No triguem gaire en arribar al pont de Sant Salvador (2,65 km-40'), per on podem travessar l'Anoia; enfornt creua la via del tren

photo 2013-02-24-08RiuAnoiadesdelPontdeSantSalvador.jpg

Tot seguit, creuem a gual la Rierussa, afluent de l'anterior, i en aquestes dates baixava ben plena

photo 2013-02-24-09LaRierussa.jpg

Continuem per la pista amb una curta però forta pujada que es va suavitzant al cap de pocs centenars de metres; Gelida apareix entre el polígon de la Gelidense en primer terme i les muntanyes de l'Ordal al fons, per allà baixàvem en l'etapa anterior

photo 2013-02-24-10Gelida.jpg

A partir d'ara la tònica general serà anar per pista amb suau pujada, entremig de vinyes i ametllers, ara en flor. Poc després creuarem per un pont la via de l'AVE; al fons ja apareix Montserrat, present durant bona part de l'etapa

photo 2013-02-24-12.jpg

Encara queden restes de les nevades dels últims dies; per sort, res que ens compliqui el pas

photo 2013-02-24-13.jpg

En poca estona passem front al mas de la Talaia

photo 2013-02-24-14LaTalaia.jpg

Després de creuar la via de l'AVE ens trobem amb Can Batllevell, envoltat de vinyes i enmarcat al davant de Montserrat

photo 2013-02-24-18CanBatllevellMontserrat.jpg

L'Ordal ja queda enrere, encara amb neu als seus cims

photo 2013-02-24-19MontcauOrdal.jpg

I així en un parell d'hores retrobem l'anterior carretera, que ens portarà a la dreta cap a la vila de Sant Llorenç d'Hortons en 1 km. més. Aquí parem a esmorzar i continuem poc després tot passant per l'església del sant que dóna nom a la població

photo 2013-02-24-22SantLlorenccedil.jpg

Sortim del poble entremig de masies...

photo 2013-02-24-24CanSerra.jpg

...i perdrem una mica d'alçada per anar a creuar el Torrent de Can Serra; ara el bosc substitueix per una estona els camps

photo 2013-02-24-25.jpg

Després toca pujar...

photo 2013-02-24-27.jpg

...mentre Sant Llorenç va quedant enrere...

photo 2013-02-24-28SantLlorenccedildHortons.jpg

...i novament tornem a travessar la vinya; al fons comencen a aparèixer els edificis que envolten Masquefa, senyal que ja ens acostem al final de l'etapa

photo 2013-02-24-29Montserrat.jpg

Però encara hem de travessar el Torrent de Can Simó...

photo 2013-02-24-34TorrentdeCalSimoacute.jpg

...un altre afluent de l'Anoia...

photo 2013-02-24-35TorrentdeCalSimoacute.jpg

...i passem davant de Ca n'Esteve de la Riera, una enorme masia del s. XVI, totalment reformada

photo 2013-02-24-36CanEstevedelariera.jpg

Anem pujant molt suaument per una modesta carena, envoltats de vinya a un costat i a l'altre, l'Ordal ja molt lluny

photo 2013-02-24-37Ordal.jpg

Cap a ponent ja apareixen les urbanitzacions que envolten Masquefa, al fons les muntanyes del Prelitoral Central

photo 2013-02-24-41MasquefaVallsdelAnoia.jpg

Ja no triguem gaire en creuar per un pont la carretera C-54 de Martorell a Piera, i després d'una última pujadeta entrem a la Beguda Alta (4h05' - 13,35 km.)

photo 2013-02-24-42LaBegudaAlta.jpg

Petita població repartida entre tres comarques: l'Anoia, l'Alt Penedès i el Baix Llobregat; a la cuilla de la carretera s'iniciava fins fa un any la primera etapa del GR 97; al 2012 la FEEC va deshomologar aquest tram, i ara aquest GR comença al Pont del Diable de Martorell

photo 2013-02-24-43LaBegudaAlta.jpg

Gairebé per unanimitat dels participants, aquí donem per finalitzada l'etapa. Només queden uns 800 m. fins a l'estació de Can Parellada, urbanització dels afores de Piera, així que només cal que "algú" vagi a buscar el seu cotxe mentre la resta es queden aquí recuperant forces