GR 5 (2): Olesa de Bonesvalls - Gelida

Anterior: Sitges-Olesa de B.

Deu n'hi do el que s'ha fet esperar la segona etapa del GR 5, tant sols vuit mesos... Ens tornem a reunir més o menys els mateixos que al mes de maig; el "nucli dur" és el mateix, hi ha algunes baixes i noves incorporacions. Ara travessarem les muntanyes d'Ordal, passant pel poble del què agafen el nom i repetint part de la pujada al Montcau i al Puig d'Agulles que vaig fer mesos enrere, per acabar baixant a Gelida abans de creuar les vinyes de l'Alt Penedès i la Baixa Anoia

Cliqueu a sobre per a ampliar-lo

Ens trobem tots a primera hora d'un fred matí d'hivern a Gelida, on deixem un dels cotxes i fem cap a Olesa després d'un munt de revolts. Poca cosa a veure dins del poble, només hem de buscar les marques blanques i vermelles...

photo 2013-01-27-01Olesa.jpg

De seguida deixem enrere la població i comencem a caminar entre camps, amb vistes a la Serra de Riés, una de les que conformen l'Ordal i que separa la vall d'Olesa (riera de Begues) de la d'Ordal (riera dels Vidriers)

photo 2013-01-27-02SerradeRieacutes.jpg

Anem pujant de mica en mica en direcció a aquestes muntanyes modestes...

photo 2013-01-27-03.jpg

...que no agafen gaire alçada ni son gaire espectaculars, però ténen el seu encant; de seguida els camps deixen lloc a un païsatge més àrid, senyal de que ja ens anem enfilant...

photo 2013-01-27-06ElsPenyalets.jpg

...i més quan ja veiem Olesa als nostres peus; al darrere el Puig de la Mola i el Montau, per allà baixàvem en l'etapa anterior

photo 2013-01-27-07ValldOlesa.jpg

Cap al sud-oest baixa el barranc de la Riera de Begues; al fons, el Montgròs a l'esquerra i la Serra d'Olèrdola més cap al mig; llavors no sabia que no trigaria gaire en enfilar-me per aquelles altures...

photo 2013-01-27-08FondodeRemugadesdePladeCanyamars.jpg

Pujant per un ample camí assolim una carena secundària, els Penyalets, que ens portarà cap a la divisòria

photo 2013-01-27-10PladeCanyamars.jpg

Les bones valls d'Olesa i el Massís del Garraf ja vant quedant enrere...

photo 2013-01-27-11PuigdelaMoladesdePladeCanyamars.jpg

Així, en poc més d'una hora assolim un collet dalt de la Serra de les Planes (525 m. - 1h15), que separa les dues valls principals que retallen aquestes muntanyes

photo 2013-01-27-12SerradelesPlanes.jpg

Ara seguim una pista a la dreta, que al cap d'uns 400 m. es bifurca; seguim el trencall de l'esquerra que de seguida canvia de direcció i comença a davallar, envoltada d'un frondós bosc de pins i d'una colla de brètols amb escopeta que es creuen els amos de la muntanya i que volien insinuar que per allà no podiem passar fins que ells acabéssin de divertir-se. No hi ha més remei que creuar algunes paraules no gaire amables per part d'algun d'entre ells, empassar-se les ganes de ficar-los les escopetes per allà on no es pot dir en un blog seriós com aquest, i continuar amb el nostre camí, acostant-nos a la part baixa del barranc

photo 2013-01-27-13.jpg

Després de creuar una primera línia elèctrica el GR deixa momentàniament la pista, per creuar-la novament al cap d'uns 400 m., en un altre tallafoc d'una segona línia d'alta tensió; seguim cap a la dreta per un corriol molt agradable enmig dels boscos del Marquès de Camps...

photo 2013-01-27-14.jpg

...que en uns deu minuts ens deixa en una pista al costat de la depuradora; continuem a l'esquerra i, passant enfront de l'església de Sant Esteve d'Ordal, ens plantem davant de Can Parellada, a l'altra banda de la N-340 (6,46 km. - 2h05)

photo 2013-01-27-15CanParellada.jpg

A partir d'aquí tornaré a repetir bona part de la pujada cap al Montcau, el Roc Forallac i el Puig d'Agulles del setembre de 2012, tot i que, amb millor criteri que llavors, aquesta vegada no deixaré el GR per anar-me'n a descobrir camins inexistents. Creuem la nacional, contemplant l'enorme masia de Can Parellada...

photo 2013-01-27-16CanParellada.jpg

...i deixem de banda el poblet d'Ordal (T.M. de Subirats), passant davant les casetes de Can Rial...

photo 2013-01-27-17OrdalCanRial.jpg

...per acostar-nos cap al Fondo de Mas Granada, per on vaig baixar aquella vegada. Que no faltin les vinyes, som al Penedès

photo 2013-01-27-18FondodeMasGranadaSerradelPideMoioacute.jpg

Can Rial, barri dels afores d'Ordal, queda uns metres a la dreta

photo 2013-01-27-19Ordal.jpg

En creuar el Fondo, pugem la pista principal per plantar-nos en uns 20 minuts al Maset de Parellada, suposo que una edificació auxiliar del mas principal, aquesta totalment enrunada

photo 2013-01-27-21MasetdeParellada.jpg

Seguim pujant suaument enmig d'una frondosa pineda...

photo 2013-01-27-22.jpg

...fins que deixarem un parell de desviacions a la dreta, moment en què la pista s'empina de mala manera, sobretot en deixar enrere el bosc. En una d'aquelles aturades per agafar aire, la pobre Bruixa ha estat a punt de tastar les defenses d'un dels habitants de la zona...

photo 2013-01-27-23.jpg

Per sort tot queda en un ensurt; encarem els últims metres fins al desviament a la dreta cap al cim del Montcau (9,5 km. - 3h 10'). Tot i que no hi arribem a pujar, des de la pista també tenim bona panoràmica: enfront, la Serra del Pi de Moió, més o menys per on hem pujat, i al darrera les planes del Penedès

Ordal queda gairebé amagat entre els arbres, a l'esquerra, just davant de la Serra de Riés; al fons el Puig de l'Àliga, ja molt a prop del mar

photo 2013-01-27-27OrdaldesdeMontcau.jpg

De seguida canviem de vessant, als nostres peus el Baix Llobregat, enfront tenim Esparreguera (crec), al darrere la zona de Sant Salvador de les Espases i molt més lluny, juraria que la Serra del Moixeró i la Tossa d'Alp, ben carregada de neu

photo 2013-01-27-30EsparregueraStSalvadordelesEspasesiPirineu.jpg

Cap al nord-est, en primer terme Martorell (i el polígon de la Seat, tot sigui dit); enrere les serres de l'Hospici i de Collcardús, i al fons la Mola de Sant Llorenç del Munt a la dreta i la Serra de l'Obac al centre

photo 2013-01-27-31LaMolaCollcarduacutes.jpg

Ara iniciem un descens ben pronunciat; perdrem alçada ràpidament fins arribar a les runes del Mas de les Comes

photo 2013-01-27-32LesComes.jpg

La pista tomba a la dreta i ens permet veure les alçades de les que venim; el Montcau a la dreta i el Coll de Montcau al mig

photo 2013-01-27-33Planaclariagrave.jpg

Seguim baixant fins la Font del Noguer, ara el terreny ja és més planer

photo 2013-01-27-34FontdelNoguer.jpg

I en deixar enrere l'ermita de la Mare de Déu de la Salut (s. XVIII)...

photo 2013-01-27-35MaredeDeacuteudelaSalut.jpg

...tornem a estar envoltats de vinyes; el Montcau ja queda enrere

photo 2013-01-27-38MontcaudesdeCanGinebreda.jpg

De seguida passem per dos importants masos, el primer el Mas Ginebreda (s. XVI o anterior) i poc després Can Rossell de la Muntanya (s. XII)

photo 2013-01-27-40CanRossell.jpg

A partir d'aquí ja deixem enrere les muntanyes d'Ordal i ens endinsem a la plana del Penedès...

photo 2013-01-27-42.jpg

...abans de travessar un nou parc natural, alhora una muntanya màgica... Però això serà un parell d'etapes més endavant

photo 2013-01-27-43Montserrat.jpg

Encara baixem uns metres per la pista fins trobar el Torrent de la Vallbardina, on hi ha una escola d'escalada

photo 2013-01-27-44Vallbardina.jpg

Ja anem encarant el final de l'etapa, però abans d'arribar a la carretera seguim uns metres el bonic passeig de Cantillepa, envoltat de xiprers a banda i banda

photo 2013-01-27-45Gelida.jpg

El Castell de Gelida ens dóna la benvinguda, abans d'anar a trobar els cotxes al costat del poliesportiu